سران ناتو: نباید گول دروغ‌های دولت روسیه را خورد

ناتو از اعزام نیروهای نظامی بیشتر به شرق اروپا خبر داد

MICHEL EULER / POOL / AFP

رهبران ناتو روز جمعه روسیه را به «دروغگویی» متهم و اعلام کردند در پی حمله این کشور به اوکراین، نیروهای نظامی بیشتری را به شرق اروپا اعزام خواهند کرد.

سی تن از سران کشورهای عضو ناتو پس از نشست مجازی که به ریاست ینس استولتنبرگ دبیرکل این اتحادیه نظامی غربی برگزار شد، در یک بیانیه مشترک گفتند «هیچ‌کس نباید گول دروغ‌های دولت روسیه را بخورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها در ادامه اعلام کردند که «ما در حال اعزام عمده نیروهای دفاعی بیشتر به نواحی شرقی (قلمرو) این پیمان هستیم.» در بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره شده است.‎

ارتش روسیه در ساعات ابتدایی پنجشنبه ۲۴ فوریه عملیات نظامی گسترده‌ای را از زمین، دریا و هوا در داخل اوکراین آغاز کرد. اروپا و آمریکا تلاش کردند از وقوع این عملیات جلوگیری کنند و هشدار دادند چنین اقدامی هزینه‌های سنگینی برای مسکو به دنبال خواهد داشت.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، از بامداد پنجشنبه تاکنون دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر در اوکراین بی‌خانمان شده‌اند و هزاران تن به کشورهای همسایه گریخته‌اند. وزیر کشور رومانی روز جمعه اعلام کرد ۱۰ هزار و ۶۲۴ نفر از اوکراین روز گذشته از شش گذرگاه مرزی وارد رومانی شدند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌هایی را تاکنون علیه برخی نهادها و شخصیت‌های روس اعلام کرده‌اند و امروز نیز تعدادی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از احتمال تحریم شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه دولت او گفتند.