گوی‌های عجیب بلورین در نیمه پنهان ماه چه کار دارند؟

ماه‌نورد چینی یوتو۲ در نیمه تاریک ماه، چند گوی شیشه‌ای مات اسرارآمیز کشف کرد

ماه‌نورد چینی یوتو۲ - China National Space Administration (CNSA) via CNS / AFP

ماه‌نورد چینی یوتو۲ در نیمه تاریک ماه، چند گلوله شیشه‌ای مات اسرارآمیز کشف کرد که به گفته دانشمندان به هیچ ماده معدنی که پیش از این در سطح ماه کشف شده بود، شباهت ندارد.

محققان در یک مطالعه جدید که در مجله علمی «ساینس بولتن» (Science Bulletin) منتشر شد، تصاویر دوربین سراسرنما (پاناروما) نصب‌شده روی ماه‌نورد را بررسی کردند و تعداد زیادی گلوله شیشه‌ای دمبل شکل و کروی در ابعادی سانتی‌متری پیدا کردند.

دکتر ژیونگ چیائو، نویسنده اصلی مقاله از دانشگاه سان یات سن در چین، در اظهاراتی گفت: «این گلوله‌ها واقعا ما را مات و مبهوت کرد. زیرا این‌ها روی ماه بسیار منحصربه فردند.»

در حالی که پژوهشگران، از جمله فضانوردان آپولو، [پیش‌تر] مواد معدنی روی ماه همچون تکتیت و میکروتکتیت‌ها را که در اثر برخورد با سیارک‌ها، شهاب‌سنگ‌ها و سایر سنگ‌های فضایی تشکیل شده‌، کشف و بررسی کرده‌اند، دانشمندان می‌گویند که این‌ها اغلب «تیره، مات و سرشار از [بافت] آواری و تخریبی»‌اند.

دانشمندان می‌افزایند مشاهده چنین کره‌های شیشه‌ای ماتی در محوطه فرود چانگ ای۴ غیرمنتظره بوده است.

به گفته دانشمندان، وجود دست‌کم دو مورد از این گلوله‌ها ابتدا در فاصله کمتر از ۷۰۰ متری (۲۳۰۰ پایی) یوتو۲ در نخستین ۱۲ روز قمری تایید شد و دو مورد احتمالی دیگر به دلیل وضوح ناکافی تصویر منتظر تایید بودند.

پژوهشگران در ادامه تلاش کردند با استناد بر سرعت سرد شدن بحرانی بلوری شدن (کریستالیزاسیون) در انواع مختلف سنگ‌های ماه، منشا این گلوله‌ها را بر اساس رنگ، ریخت‌شناسی، شکل هندسی و مدت زمان احتمالی که در آنجا قرار گرفته‌اند، بیابند.

دانشمندان می‌گویند که این گلوله‌ها با [فرضیه] شکل‌‌گیری ناشی از برخورد [سیارکی] «به‌خوبی سازگارند» و این نشان‌دهنده این است که این شیشه‌ها بر پایه مواد کم‌آهن تشکیل شده‌اند.

دکتر شیائو می‌گوید: «وجود آن‌ها در ماه نشان می‌دهد که رخدادهای برخوردی در سایر اجرام سیاره‌ای نیز می‌تواند شیشه‌های تکتیت-مانند حاصل از برخورد ایجاد کند. چنین گلوله‌های شیشه‌ای را معمولا باید گودال‌های برخوردی باستانی در ماه تولید کرده باشند؛ از این رو، ترکیبات و سن ایزوتوپی آن‌ها برای درک تاریخچه برخوردهای [سیارکی] اولیه بسیار ارزشمند خواهد بود.»

دانشمندان می‌گویند از آنجایی که وجود این مواد معدنی ممکن است در سطح ماه کاملا رایج و متداول باشد، این مواد معدنی می‌توانند در زمان ساخت پایگاه‌های انسانی در ماه در آینده، منبع احتمالی و فراوانی برای تولید شیشه‌ در همانجا باشند.

اگرچه محققان می‌گویند هنوز مشخص نیست که در ساختار شیمیایی و منشا این گلوله‌های شیشه‌ای با مواد معدنی مشابه روی زمین چه میزان مشابهت وجود دارد.

دکتر شیائو افزود:«این کمی بداقبالی است که زمانی این شیشه‌ها را پیدا کردیم که ماه‌نورد تازه از کنار آن‌ها رد شده بود و در خصوص ترکیبات [شیمیایی] آن‌ها هیچ اطلاعاتی به دست نیامد، اما چنین شیشه‌هایی ممکن است در نیمه پنهان ماه خیلی رایج باشند.»