شان‌ پن برای ساخت مستندی درباره حمله روسیه، به اوکراین سفر کرد

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که او از رهبران غربی شجاع‌تر است

شان پن پیش‌تر نیز در نوامبر سال ۲۰۲۱، برای تحقیق میدانی در مورد فیلمش به اوکراین سفر کرده بود‌ـ Reuters

شان پن، هنرپیشه و کارگردان مشهور هالیوود، برای ساخت مستندی درباره حمله روسیه به اوکراین، وارد این کشور شد. این برنده جایزه اسکار روز پنجشنبه ۲۴ فوریه، در نشست خبری رئیس‌جمهوری اوکراین حاضر شد و به سخنان مقام‌های دولتی این کشور درباره بحرانی گوش کرد که بسیاری از رهبران جهان آن را شدیدترین درگیری در اروپا از سال ۱۹۴۵ تاکنون می‌دانند.

شان پن، که به فعالیت‌های بشردوستانه مشهور است، پیش‌تر نیز در نوامبر سال ۲۰۲۱، برای تحقیق میدانی در مورد فیلمش به اوکراین سفر کرده بود. به گزارش روزنامه گاردین، ستاد خبری نیروهای مشترک اوکراین در همان زمان تصاویری از دیدار او با مقام‌های ارتش این کشور در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شان‌ پن اوایل هفته جاری، هم‌زمان با بالا گرفتن درگیری میان روسیه و اوکراین، بار دیگر وارد کی‌یف شد و با ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر، برخی مقام‌های ارتش و تعدادی از خبرنگاران محلی دیدار کرد. هم‌زمان با ورود این ستاره سینما به کی‌یف، دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «شان‌ پن به کی‌یف آمد که تمام وقایعی را که در حال حاضر در اوکراین اتفاق می‌افتد ثبت کند و حقیقت را به جهان درباره تهاجم روسیه به اوکراین بگوید.» در ادامه این اطلاعیه، با قدردانی از این هنرپیشه سینما آمده است: «پن شجاعتی را نشان می‌دهد که بسیاری دیگر، به‌ویژه برخی از سیاستمداران غربی، فاقد آن بودند.»

این نخستین بار نیست که شان پن وارد منطقه‌ای بحرانی می‌شود. این هنرپیشه ۶۱ ساله در سال ۲۰۱۰ نیز، چند روز پس از زلزله ویرانگر هاییتی، به این کشور سفر کرد و مستند «سیتیزن پن» را درباره زلزله‌ای ساخت که دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر در آن کشته شدند. شان پن که برای سفری دو هفته‌ای به هاییتی رفته بود، با مشاهده وضعیت آوارگان، مدت‌ها در این کشور ماند تا به ساماندهی اردوگاه آوارگان کمک کند. برای این هدف حتی سازمانی تاسیس کرد. او در سال ۲۰۱۶، یک مصاحبه تصویری با ال چاپو، سرکرده کارتل بزرگ مواد مخدر، منتشر کرد که بسیار جنجالی و بحث‌برانگیز شد.

این ستاره سینمای هالیوود در راه‌اندازی آزمایشگاه کووید‌ـ۱۹ در آمریکا و تاسیس بزرگ‌ترین مرکز واکسیناسیون در استادیوم «داجرز» شهر لس‌آنجلس نیز نقشی اساسی داشته است.

 

بیشتر از فیلم