تحریم‌ روسیه و حلقه الیگارش‌های اطراف پوتین

بسیاری از حامیان پوتین در خارج از روسیه سبک زندگی لوکسی دارند

به ترتیب از سمت راست: دمیتری ریبولوفلف، رومن آبراموویچ و اولگ دریپاسکا- AFP

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۹۰ گروهی از سرمایه‌دارهای روس شکل گرفتند که ثروت آن‌ها بیش از هر چیز به دلیل وابستگی به هسته مرکزی قدرت بود. این موضوع در دوران پوتین و به‌مرورزمان تقویت شد به‌طوری‌که برخی تحلیلگران سیاسی حمایت رئیس‌جمهور روسیه از آن‌ها را نوعی باج دادن برای کسب حمایت سیاسی می‌دانند. اکنون با حمله روسیه به اوکراین باید دید با اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه بانک‌ها و برخی شرکت‌های روسیه، سبک زندگی ثروتمندان نزدیک به پوتین تا چه اندازه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بسیاری از حامیان پوتین در خارج از روسیه سبک زندگی لوکسی دارند و میلیون‌ها دلار را برای خانه‌های مجلل، قایق‌های تفریحی و مهمانی‌های گران‌قیمت خرج می‌کنند. این وضعیتی است که آن‌ها را در برابر فشار اقتصادی آسیب‌پذیر می‌کند زیرا دارایی‌های آن‌ها به‌طور گسترده‌ای در غرب مسدود می‌شود.

اگرچه اکثر دارایی‌های این افراد مشخص است، اما فعالیت‌های اقتصادی پنهانی آن‌ها باعث شده تا رقم دقیق ثروت نزدیکان پوتین در دسترس نباشد.

در میان الیگارشی‌های روسی که ممکن است براثر تحریم‌های ناشی از تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین سیلی بخورند، یک میلیاردر است که صاحب بزرگ‌ترین قایق تفریحی جهان است.

علیشیر عثمانوف، ۶۸ ساله، یکی از میلیاردرهایی است که هم‌زمان با روابط نزدیک با پوتین، دارایی زیادی هم در غرب دارد. در این شرایط که ممکن است در پی حمله پوتین به شرق اوکراین، توسط دولت بایدن، بریتانیا و اتحادیه اروپا در کنار بقیه حلقه داخلی کرملین تحریم شود.

رومن آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی یکی دیگر از این افراد است. او که از سال ۲۰۰۳ وارد صنعت فوتبال بریتانیا شد، حالا دیگر به‌طور دائم در لندن زندگی می‌کند. تشدید درگیری در اوکراین، بررسی‌های دقیق در مورد ثروت آبراموویچ و روابط نزدیک او با پوتین را به یک موضوع جدی تبدیل کرده است. ماه گذشته، مجله آتلتیک گزارش داد که چلسی در حال حاضر حداقل دو میلیارد دلار به آبراموویچ بدهکار است.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، دارایی خالص آبراموویچ حدود ۱۵ میلیارد دلار است اما نیویورک پست ثروت او را حدود ۱۳٫۸ میلیون دلار تخمین می‌زند.

به گزارش بی‌بی‌سی، کریس برایانت، نماینده پارلمان بریتانیا از دولت بوریس جانسون خواسته است تا دارایی های آبراموویچ در این کشور، از جمله چلسی و شرکت سرمایه گذاری او در لندن را مصادره کند.

دمیتری ریبولوفلف ۵۵ ساله دیگر ثروتمند نزدیک به پوتین است که در سال ۱۹۹۰ و پس از تحصیل در رشته پزشکی، در کنار پدر خود وارد تجارت شد. ثروت او از کارخانه‌اش که بزرگترین تولیدکننده کودهای پتاسیمی روسیه است، به دست می‌آید. ریبولوفلف در سال ۲۰۱۰ سهام خود در این کارخانه را به مبلغ ۶٫۵ میلیارد دلار فروخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته فوربس، در نوامبر ۲۰۱۷، ریبولوفوف نقاشی سالواتور موندی (نجات دهنده جهان) اثر منتسب به لئوناردو داوینچی را به قیمت بی‌نظیر ۴۵۰٫۳ میلیون دلار فروخت. حدود یک سال بعد، پلیس موناکو او را به مدت دو روز بازداشت کرد و از او در مورد پرونده فروشنده آثار هنری بازجویی کرد.

این ثروتمند روسی پس از سال‌ها جدال با همسر سابقش ناچار به پرداخت غرامت شد. بر اساس حکم دادگاه او باید ۶۰۵ میلیون دلار به همسرش می‌پرداخت اما درنهایت و در اکتبر ۲۰۱۵ آن‌ها به یک توافق نامعلوم دست یافتند.

بر اساس گزارش‌ها، ریبولوفلف بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای خرید خانه‌اش در موناکو، پرداخت کرده است. او همچنین مالک، یک جزیره یونانی با نام اسکورپیوس است.

برآورد می‌شود که ثروت او چیزی در حدود ۶٫۷ میلیارد دلار باشد.

نفر بعدی اولگ دریپاسکا ۵۴ ساله بنیان‌گذار، یک گروه صنعتی روسی است که درزمینه آلومینیوم، انرژی، ساخت‌وساز، کشاورزی و غیره فعالیت دارد. او با دختر والنتین اوماشف، رئیس دفتر بوریس یلتسین، اولین رئیس‌جمهور روسیه ازدواج کرد.

در آوریل ۲۰۱۸، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده تحریم‌هایی را علیه دریپااسکا و برخی از شرکت‌هایش اعمال کرد. او در سال ۲۰۰۸ ثروتمندترین فرد روسیه و نهمین ثروتمند جهان بود، اما بعدا به دلیل سقوط بازارها و بدهی‌های سنگین، تقریباً همه آن را از دست داد؛ اما دوباره در یک معامله در نوامبر ۲۰۱۷، شرکتی که او آن را رهبری می‌کند توانست، ۱٫۵ میلیارد دلار از بازار سرمایه جذب کند.

بر اساس گزارش فوربس، دارایی دریپاسکا حدود ۴٫۹ میلیارد دلار ارزش داشت اما نیویورک پست برآورد کرده که ثروت او در حدود ۴٫۱ میلیارد دلار است.

بیشتر از جهان