آیا توقف نورد استریم۲ به استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا منجر می‌شود؟

ساخت این پروژه در سپتامبر ۲۰۲۱ با هزینه‌ ۸.۳ میلیارد پوند به پایان رسید اما هنوز مجوز قانونی لازم را از اروپا دریافت نکرده است

این خط لوله می‌تواند سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا منتقل کند که سوزاندن این گاز سالانه حدود ۱۰۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌‌کند‌ـ TOBIAS SCHWARZ / AFP

کارشناسان اقلیمی می‌‎گویند تعلیق خط لوله‌ گاز نورد استریم ۲ می‌تواند به‌معنای سرمایه‌گذاری بیشتر در انرژی پاک در سرتاسر اروپا باشد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز پنجشنبه پس‌ از آنکه کرملین دو منطقه‌ جدایی‌طلب شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، تایید پروژه‌ طراحی‌شده برای انتقال گاز بیشتر از روسیه به آلمان را متوقف کرد.

ساخت این پروژه در سپتامبر ۲۰۲۱ با هزینه‌ ۸.۳ میلیارد پوند به پایان رسید اما هنوز مجوز قانونی لازم اروپایی را دریافت نکرده تا به اپراتورش گازپروم، غول گاز دولتی روسیه، مجوز باز کردن شیرها را بدهد.

سوزانا کارپ، مدیر اجرایی گروه کارزار اقلیمی «اروپای بدون کربن»، گفت دولت آلمان با ایجاد وقفه در این پروژه، می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری در انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت‌های بدون کربن در سراسر اروپا فراهم کند و وابستگی آن‌ها به گاز روسیه را کاهش دهد.

او به ایندیپندنت گفت: «جایگزین واردات سوخت‌های فسیلی ایجاد منابع انرژی مستقل در سطح ملی و اتحادیه‌ اروپا است.»

«به‌علاوه، فکر می‌کنم پروژه‌های هیدروژنی و سایر سوخت‌های کربن صفر را پیش ببرد. این آغاز تغییر ذهنیت است.»

«این دیگر تجارت معمول‌ نیست. ما شاهد حرکت‌ به‌سوی سوخت‌های تجدیدپذیر، هسته‌ای و کربن صفر خواهیم بود که استقلال لازم را به اروپا می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دکتر الا گیلبرت، دانشمند حوزه‌ اقلیمی در دانشگاه ردینگ، هشدار داد: «اگر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر نرویم، شاید مجبور شویم از سوخت‌های فسیلی به‌مراتب آلوده‌تری مثل زغال سنگ یا گاز شیل (نوعی گاز خام) استفاده کنیم.»

«امیدوارم این تنوع عرضه‌ انرژی وجود داشته باشد و ما در فناوری‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم، چون در غیر این ‌صورت، عقب‌گرد خواهیم کرد.»

«این برای هر دولتی با هر شکلی از آینده‌نگری امری واضح و بدیهی است.»

پروژه‌ نورد استریم۲ برای دو برابر کردن میزان گازی طراحی شده است که از طریق دریای بالتیک، از روسیه مستقیم به آلمان می‌رود، و مسیر متعارف ترانزیت از کشور اوکراین را دور می‌زند.

با این خط لوله می‌توان سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کرد. سوزاندن این گاز سالانه حدود ۱۰۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌‌کند، که با میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای جمهوری چک تقریبا برابر است.   

سخنگوی رسمی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در پاسخ به این سوال که آیا نخست‌‌وزیر از این اقدام راضی ا‌ست یا خیر، گفت: «بله منظورم این است که دیده‌ایم آلمانی‌ها دراین‌باره چه گفته‌اند.»

«و فکر می‌کنم، همان‌طور که می‌دانید، نخست‌وزیر مدت‌ها است خواستار همین بود و در واقع، امروز صبح هم تکرار کرد، اینکه اروپا باید خود را از هیدروکربن روسیه بی‌نیاز کند.»

«این نکته‌ای ا‌ست که مدام در مورد نورد استریم۲ به آن اشاره کرده‌ایم. به قول نخست‌وزیر، درستش این است که نیاز شریان اصلی خود به  نورد استریم را قطع کنیم.»

آلمان نیمی از گاز مصرفی‌اش را از روسیه تامین می‌کند، با این استدلال که نورد استریم۲ در درجه‌ نخست پروژه‌ای تجاری ا‌ست که منابع انرژی اروپا را متنوع می‌کند.

اما این رویکرد با مخالفت اتحادیه‌ اروپا و ایالات متحده آمریکا مواجه شد، چون این کار وابستگی انرژی اروپا به روسیه را افزایش می‌دهد و همین‌طور، پرداخت هزینه‌های ترانزیت به اوکراین را نادیده می‌گیرد و این کشور را در مقابل تهاجم روسیه آسیب‌پذیرتر می‌کند.

شولتس گفت از وزارت اقتصاد درخواست کرده است اقدام‌های لازم را انجام دهند تا این مجوز فعلا صادر نشود.  

او در یک نشست‌ خبری گفت: «هیچ مجوزی برای این خط لوله‌ وجود ندارد و نورد استریم ۲ بدون مجوز نمی‌تواند شروع به کار کند.»

«ادارات مرتبط با وزارت اقتصاد با توجه به تحولات چند روز اخیر، ارزیابی جدیدی ازامنیت تامین گاز خواهند داشت.»

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه‌ اوکراین، گفت: «تصمیم آلمان در شرایط کنونی اقدامی اخلاقی، سیاسی و عملی صحیح است.»

«رهبری واقعی یعنی اتخاذ تصمیم‌های سخت در شرایط دشوار. حرکت آلمان دقیقا موید این مطلب است.»

© The Independent

بیشتر از جهان