ارسال نخستین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان

هند در شش ماه گذشته شش بسته کمک‌های بشردوستانه شامل دارو، تجهیزات پزشکی، و لباس زمستانی به افغانستان فرستاده است

پس از حدود پنج ماه تاخیر در ارسال ۵۰ هزار تن گندم از کمک‌های هند به افغانستان، روز سه‌شنبه سوم اسفند، نخستین محموله این کمک‌ها، از طریق بندر عطاری واگه به سمت افغانستان حرکت کرد.

فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در هند، روز سه‌شنبه، ۲۲ فوریه، با ستایش از اقدام دولت هند برای کمک به مردم افغانستان، از حرکت کاروان کامیون‌ها از بندر واگه به سمت افغانستان خبر داد. رسانه‌های هندی نیز گزارش دادند که اولین محموله‌ از ۵۰ هزار تن گندم اهدایی هند برای مردم افغانستان، با ۴۱ کامیون از مسیر پاکستان به سوی افغانستان در حرکت است.

به گزارش رسانه‌های هندی، این محموله ۲۵۰۰ تنی گندم از گذرگاه مرزی عطاری واگه به پاکستان انتقال داده می‌شود و سپس از طریق مرز تورخم به افغانستان خواهد رسید. 

در همین حال، هارش واردان شرینگلا، از مقامات هند، در جریان افتتاح حرکت کاروان حامل کمک‌های هند به سمت افغانستان، بر ادامه کمک‌های بشردوستانه کشورش به مردم افغانستان تاکید ورزید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در هند، نیز با استقبال از این کمک‌ دولت هند به مردم افغانستان، گفت: «اهدای گندم یکی از بزرگ‌ترین کمک‌های غذایی است که در این زمان دشوار، برای حمایت از افغانستان انجام می‌شود.» 

دولت هند قرار بود این کمک‌ها را زودتر از این به افغانستان بفرستد، اما مخالفت اسلام‌آباد موجب تاخیر آن اقدام شد. دولت پاکستان نخست تاکید داشت که این کمک‌ها باید با کامیون‌های پاکستانی به افغانستان انتقال یابد، اما هند با آن موضع پاکستان مخالفت کرد و اوایل بهمن، با پادرمیانی برنامه جهانی غذا، توافق شد که گندم اهدایی دولت هند به مردم افغانستان، با نظارت آن سازمان به افغانستان منتقل شود.

پس از بازگشت طالبان به قدرت و توقف کمک‌های خارجی، میلیون‌ها شهروند افغانستان منابع عایداتی‌ خود را از دست دادند و در نتیجه، شمار افراد نیازمند به دریافت کمک‌های فوری افزایش یافت. بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از ۲۳ میلیون انسان در افغانستان، نیاز به کمک‌های فوری دارند و رسیدگی به این نیازها، بدون بسیج کشورها و سازمان‎‌های مددرسان بین‌المللی ناممکن است.

هرچند هند هنوز هیچ رابطه و تماس رسمی با طالبان برقرار نکرده است، در شش ماه گذشته شش بسته کمکی شامل دارو، تجهیزات پزشکی، و لباس زمستانی، از سوی آن کشور به افغانستان اهدا و ارسال شده است.