اومیکرون افسارگسیخته در ایران می‌تازد

متخصصان بهداشتی پیش‌بینی می‌کنند که روند افزایشی مرگ‌‌و‌میر ناشی از کرونا تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه ۳ اسفند، ۲۲ هزار و ۷۳ مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شد ‌ـ ATTA KENARE / AFP

اخبار مربوط به کرونا در ایران حاکی از آن است که کووید‌ـ۱۹ همچنان در حال گردش در سطح کشور است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه ۳ اسفند، ۲۲۳ بیمار مبتلا به کرونا جان باختند و در همین بازه زمانی، ۲۲ هزار و ۷۳ بیمار دیگر شناسایی شدند که دو هزار و ۳۹۹ نفر از آن‌ها به بستری در بیمارستان نیاز داشتند. با احتساب تازه‌ترین آمار، شمار افرادی که در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در ایران جانشان را از دست دادند به ۱۳۵ هزار و ۴۹۹ نفر رسید.

این آمار در شرایطی است که مسئولان تدبیر خاصی برای کنترل سویه اومیکرون و کاهش آمار مبتلایان در نظر نگرفته‌اند و به نظر می‌رسد ویروس به حال خود رها شده است. در حال حاضر، ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری به رنگ آبی نشانه‌گذاری نشده است. با این‌ حال، احمد وحیدی، وزیر کشور، روز ۳ اسفند در پایان جلسه ستاد مقابله با کرونا، در جمع خبرنگاران گفت که از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها خبری نیست.

وحیدی با اشاره به گزارش آموزش‌وپرورش مبنی بر اینکه پس از بازگشایی مدارس، هیچ دانش‌آموزی در اثر ابتلا به کرونا فوت نکرده است، تاکید کرد که «مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند». در نظر نگرفتن تدابیر خاص پس از ورود اومیکرون به ایران در حالی است که کارشناسان بهداشتی بارها تاکید کرده‌اند لازم است تا دیر نشده قرنطینه و سختگیری‌های مربوط به همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ اجرا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دکتر فرهاد سیف، متخصص ایمنی‌شناسی، نداشتن برنامه مدون و این تفکر که ویروس خودبه‌خود کنترل می‌شود، چاره کار نیست. این متخصص ایمنی‌شناسی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که «با باز گذاشتن جامعه نه‌ تنها شیوع سویه امیکرون کم نمی‌شود بلکه برعکس فضا برای جهش‌های جدید بین انسان‌ها مهیا می‌شود و احتمال سرایت نیز افزایش می‌یابد».

لزوم احیای تیم‌های واکنش سریع

درعین‌حال، دکتر حمید سوری، متخصص همه‌گیری‌شناسی، درباره وضعیت فعلی موج ششم کرونا در ایران گفت: «انتظار داشتیم ۲ تا ۴ هفته بعد از شروع پیک و فراوانیِ ابتلا شاهد افزایش موارد بستری و مرگ باشیم که متاسفانه این موضوع رخ داد و به‌ احتمال‌ زیاد، این روند افزایشی تا حدود ۱۰ روز دیگر ادامه می‌یابد.»

سوری با اشاره به این‌که روند افزایشی موارد مرگ‌ومیر چند روزی است که آغاز شده و احتمالا تا دو هفته آینده هم ادامه دارد، از رها شدن جامعه به حال خود انتقاد کرد و به ایسنا گفت: «پیش‌بینی‌ها درباره مدت زمان اعلام‌شده شدت یافتن کرونا به مداخله‌های ما بستگی دارد. با افزایش خود‌مراقبتی پیک زودتر وارد فاز کاهشی می‌شود و تعداد مرگ‌ومیر هم کم می‌شود. اما اگر جامعه به حال خود رها شود و تنها بر واکسیناسیون و خدمات درمانی تکیه کنیم، مسلما با افزایش موارد ابتلا روبرو خواهیم بود.»

این متخصص با اشاره به اینکه تیم‌های واکنش‌ سریع بی‌دلیل منحل شدند، تاکید کرد: «این تیم‌ها باید احیا شوند تا هرچه سریع‌تر کانون‌های بیماری را شناسایی و در ابتدای گسترش بیماری، آن‌ها را کنترل کنند. ما توانایی کاهش آسیب اپیدمی را به شرطی داریم که اصول اولیه و اساسی پیشگیری را مهم بدانیم و به آن‌ها توجه کنیم. تجربه تیم‌های واکنش سریع بسیار موفق بود که به‌راحتی آن را کنار گذاشتیم و هیچ دلیلی هم مطرح نشد که چرا تیم‌های واکنش سریع و کمیته‌های اپیدمیولوژی منحل شدند.»

او به تجربه شخصی‌اش در زمان فعالیت در تیم‌های واکنش سریع اشاره کرد و گفت: «آن‌قدر بی‌محلی کردند که استعفا دادم و کنار کشیدم و این درحالی‌ بود که من داشتم کاملا رایگان کار می‌کردم.» سوری همچنین با تاکید بر تجربه اروپا هم‌زمان با کریسمس و افزایش موارد ابتلا، گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که تعطیلات تاثیر منفی بر [مهار شیوع] کووید‌ـ۱۹ دارد. در کشور ما هم طی روزهای آینده، چهارشنبه‌سوری، خرید شب عید و دیدوبازدیدها در جریان است و احتمال افزایش انتقال بیماری شدت می‌گیرد.»