موج ششم کرونا در اسفند؛ «نوروز سیاهی داریم»

به گفته وزیر بهداشت، تعداد مبتلایان سویه اومیکرون بیشتر از آمار رسمی است

تا سه‌ هفته آینده اومیکرون سویه غالب تمام دنیا از جمله ایران می‌شود‌ـ ATTA KENARE / AFP

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پیش‌بینی کرد موج ششم کرونا در ایران با سویه اومیکرون از اسفندماه آغاز می‌شود. او درباره هرگونه ساده‌انگاری بیماری هشدار داد و گفت نباید صبر کنیم که بحران به وقوع بپیوندند و بعد بخواهیم جلوی آن را بگیریم.

حسین کرمانپور، رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا، نیز در اظهارنظری مشابه گفت که در صورت ادامه روند کنونی، نوروز سیاهی در پیش داریم. در همین حال، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، به‌صراحت تایید کرد که تعداد مبتلایان سویه اومیکرون در ایران بیش از آمار رسمی است.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با استناد به روند افزایشی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا گفت که تا سه‌ هفته آینده اومیکرون سویه غالب تمام دنیا از جمله ایران می‌شود. 

او با تاکید بر اینکه «عملکرد ما در مقابل ویروس و شیوع بیماری اثرگذار است»، به بازگشایی‌ها اشاره کرد و گفت: «به شیان در چین و اخبار عجیبی که از آن پخش شد نگاه کنید. این اخبار به دلیل سیاست‌های مقابله با کرونایی بود که این کشور اتخاذ کرده است که شهری مانند شیان را با ۱۳ میلیون نفر جمعیت قرنطینه کردند و روزی یک بار از همه تست می‌گیرند. این اقدام فقط برای این است که موارد بیماری را شناسایی و در صورت نیاز قرنطینه کنند. چنین برخوردی نشان‌دهنده اهمیت اومیکرون است؛ نباید بگذاریم چنین جهشی از ویروس در گردش باشد؛ بنابراین نباید دچار ساده‌انگاری شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ناجی، با افزایش بازگشایی‌ها به‌رغم شیوع اومیکرون، قطعا شیوع بیماری افزایش خواهد یافت. او با بیان اینکه محدودیت‌ها باید بار دیگر برقرار شوند، گفت: «ایجاد هر تجمعی با توجه به قدرت سرایت بالای اومیکرون می‌تواند منجر به افزایش شیوع بیماری شود.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، حدود هشت میلیون نفر در ایران هنوز واکسن نزده‌اند. جامعه پزشکی بارها درباره خطر ابتلای این افراد به بیماری هشدار داده‌اند. این مسئله در کنار بی‌اثری برخی واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید موضوعی است که علیرضا ناجی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به آن اشاره کرد و گفت: «با گذشت زمان می‌بینیم واریانت‌هایی رخ می‌دهد که بیشتر از سیستم ایمنی می‌گریزند و این نشان می‌دهد بازنگری در ترکیب واکسن اهمیت بسیار بالایی دارد. چند روز قبل هم از طریق مراجع علمی خارجی عنوان شد که استراتژی واکسیناسیون کرونا باید مشابه واکسیناسیون آنفلوانزا باشد؛ یعنی واکسن‌ها مدام بازنگری شوند و ترکیبات جدیدی از ویروس را درون واکسن بگذاریم.»

او در ادامه با اشاره به تردید درباره میزان اثربخشی واکسن‌هایی مثل سینوفارم ساخت چین، گفت: «در برخی مطالعات، مشخص شد که اگر واکسنی اثربخشی بالایی نداشت، برای دوز بوستر واکسن موثرتری تزریق شود.»

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه افزایش موارد ابتلا در موج ششم به‌اندازه موج پنجم و سویه دلتای ویروس کرونا نیست، تأکید کرد: «هر نوع خیز بیماری باعث افزایش بیماری و خسران خواهد شد.» او افزود: «صحبت‌های فعلی بر اساس اطلاعات فعلی ما از بیماری است، اگر قدرت بیماری‌زایی اومیکرون همین اندازه‌ای که اکنون می‌دانیم باشد، میزان مرگ‌ومیر به‌اندازه دلتا نخواهد بود؛ اما این به معنای آن نیست که شیوع اومیکرون تلفات نخواهد داشت.»

در خبری دیگر، حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا در تهران، هشدار داد که در صورت ادامه وضعیت فعلی، ممکن است شرایط از کنترل خارج شود و نوروز سیاهی در پیش باشد.

کرمانپور در گفت‌وگو با پایگاه خبری انتخاب، از بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: «دست زدن به یک حرکت جدید ممکن است جرقه انداختن در انبار باروت باشد.»

رئیس اورژانس بیمارستان سینا افزود: «بازگشایی مدارس در شرایطی که بسیاری از آن‌ها واکسن نزده باشند یا واکسنشان کامل نشده یا اثربخشی واکسن کاهش پیدا کرده باشد و نیازمند دوز سوم باشد، خطر جانی برایشان دارد. انتهای همه این‌ها از دید ما که کادر درمان هستیم این است که اگر خطر جانی در پی داشته باشد، بازگشایی محیط آموزشی کشور هیچ ارزش و اولویتی ندارد، چرا که اصل مطلب سلامتی مردم است.»

نگرانی‌ها درباره موج ششم کرونا با شیوع سویه اومیکرون، موضوعی است که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز به آن اذعان کرد. او در جریان برگزاری نشستی در مشهد، به «وضعیت بحرانی» سویه اومیکرون ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و به‌صراحت گفت که تعداد مبتلایان این سویه در ایران بیش از آماری است که اعلام می‌شود.

با وجود این نگرانی‌ها، آموزش‌وپرورش همچنان بر بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس پافشاری می‌کند. یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، که پیش‌تر اعلام کرده بود حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری است، روز سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه، گفت آموزش در مدارس از این‌ پس حضوری خواهد بود و دانش‌آموزان ملزم‌اند سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، این خبر را تایید کرد و گفت از این‌ پس، دانش‌آموزان به‌صورت کامل و ۱۰۰ درصدی در مدارس حاضر خواهند شد و به‌زودی شاهد برقراری شرایط عادی و تدریس حضوری در تمام مدارس کشور به‌ویژه شهر تهران خواهیم بود.