دیوان عدالت اداری فعالیت علیرضا دبیر را غیرقانونی دانست

دبیر و روسای شش فدراسیون ورزشی دیگر باید بین سمت خود یا عضویت در هیئت علمی دانشگاه یکی را انتخاب کنند

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، در هفته‌های اخیر نیز حاشیه‌ساز شد - تسنیم

علیرضا دبیر که در هفته‌های اخیر با حواشی متعددی درگیر بود، باز هم خبرساز شد و دیوان عدالت اداری، فعالیت او و روسای شش فدراسیون ورزشی دیگر را غیرقانونی دانست و اعلام کرد این افراد که عضو هیئت علمی دانشگاه‌اند، باید بین دانشگاه و فدراسیون‌های تحت ریاست خود یکی را انتخاب کنند.

به گزارش ایسنا، رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ صادر شد، به معنی ابطال ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۲۱ و ماده ۱۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری است. این مواد به ماموریت کارمندان رسمی یا پیمانی دستگاه‌های اجرایی مستثنا شده در ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز ماموریت اعضای هیئت علمی رسمی یا پیمانی به دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مذکور اختصاص دارد.

اکنون بر اساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، ماموریت اعضای هیئت علمی رسمی یا پیمانی به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی و نیز ماموریت کارمندان فدراسیون‌های ورزشی به وزارت ورزش و جوانان ابطال شده است و از این پس نیز صدور مجوز ماموریت ممکن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسای هفت فدراسیونی که ادامه فعالیت آن‌ها به دلیل عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی با مشکل مواجه شد، عبارت‌اند از غلامرضا شعبانی بهار، رئیس فدراسیون تیروکمان (دکترای تخصصی تربیت بدنی-مدیریت و برنامه‌ریزی-استادتمام دانشگاه علامه طباطبایی)، محمدتقی امیری خراسانی، رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی (دانشیار تربیت بدنی و علوم ورزشی-دانشگاه شهید باهنر کرمان)، مهدی گودرزی، رئیس فدراسیون ورزش سه‌گانه (استادیار دانشگاه پیام‌نور)، عبدالمهدی نصیرزاده، رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام (استادیار تربیت بدنی- دانشگاه پیام ‌نور)، فضل‌الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی (دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی-دانشگاه تهران)، عباس نظریان مادوانی، رئیس فدراسیون اسکی (دانشیار مدیریت ورزشی-دانشگاه شهیدرجایی) و همچنین علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی (دکترای مدیریت بازرگانی-منابع انسانی، استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی).

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، در هفته‌های اخیر نیز حاشیه‌ساز شد. او بهمن‌ماه در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم.»

دبیر در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه او گرین‌کارت آمریکا دارد، نیز گفت: «من در المپیک سیدنی مانند بسیاری از ورزشکاران گرین‌کارت گرفتم که شاید درس بخوانم. خیلی‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ گرین‌کارت گرفتند. من هیچ‌وقت آن را دنبال نکردم و چند سال پیش هم انصراف دادم. چند روز پیش هم سفارت آمریکا ای‌میل زد که آقای دبیر چرا گرین‌کارتت را پس دادی؟ گفتم از کشورتان خوشم نیامد.»

پس از این سخنان جنجالی‌، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که قوانین صدور ویزای آمریکا اعضای تیم ملی ایران را هم شامل می‌شود و این به معنای آن است که صادر نشدن ویزا برای تیم ملی کشتی ایران محتمل است.

در پی این اظهارات، در حالی که قرار بود دیدار دوستانه تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا بنا به دعوت رسمی آمریکا در تاریخ ۲۳ بهمن در تگزاس برگزار شود، آمریکا برای رئیس فدراسیون کشتی ایران، دو کشتی‌گیر و یک مربی دیگر ویزا صادر نکرد. پس از آن، فدراسیون کشتی اعلام کرد که سایر اعضای تیم ملی کشتی آزاد نیز به آمریکا نخواهند رفت.