نماینده اوکراین در جلسه شورای امنیت: روسیه یک ویروس است

نماینده روسیه مدعی شد اوکراین برای راه حل دیپلماتیک تلاش جدی نکرده است

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه‌شب جلسه اضطراری تشکیل داد-Reuters

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه‌شب پس از فرمان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه برای به‌رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین و اعزام نیرو و تجهیزات به لوهانسک و دونتسک به‌طور اضطراری تشکیل جلسه داد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این جلسه گفت: «آنچه روسیه آن را عملیات نیروهای حافظ صلح در شرق اوکراین می‌خواند یاوه‌گویی است و به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب مستمسکی برای جنگ است.»

نماینده آمریکا با هشدار درباره پیامدهای جدی اقدامات روسیه در اوکراین، سراسر اروپا و جهان گفت که پوتین توافقنامه مینسک را پاره کرده است و گمان نمی‌کنیم قصد متوقف شدن داشته باشد. اشاره او به دو توافقنامه سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای پایان دادن به درگیری ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل سفیر روسیه در سازمان ملل، آمریکا و متحدانش را به ارسال سلاح به اوکراین متهم کرد و مدعی شد اوکراین برای راه حل دیپلماتیک تلاش جدی نکرده است.

اوکراین پس از اینکه پوتین فرمان به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی‌طلب را امضا کرد، برای تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت درخواست داد. هشت عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، بریتانیا و فرانسه از این درخواست حمایت کردند.

نماینده اوکراین در سازمان ملل در این نشست روسیه را ویروسی توصیف کرد که جنگ و آشوب را برای هشت سال اشاعه داده است.

او گفت: «سازمان ملل با ویروسی که از کرملین سرایت کرده، بیمار است و مساله این است. ما دیگر از هیچ کسی نمی‌ترسیم و به کسی بدهکار نیسیم و دیگر به کسی چیزی نخواهیم داد.»

گفتنی است روسیه خود عضو دایم شورای امنیت است و رای وتو در اختیار دارد.

این سومین نشست شورای امنیت سازمان ملل در هفته‌های اخیر است و این شورا از سال ۲۰۱۴ پس از الحاق کریمه به روسیه بارها در مورد بحران اوکراین تشکیل جلسه داده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن محکومیت اقدام پوتین آن را ناقض تمامیت ارضی اوکراین عنوان کرده است. رزماری دیکارلو، سخنگویی امور سیاسی دبیرکل سازماان ملل نیز گفت که شورای امنیت فرمان پوتین برای اعزام نیرو به شرق اوکراین تحت عنوان «ماموریت حفظ صلح» را محکوم می‌کند. او تاکید کرد که خطر یک درگیری تمام عیار جدی است و باید به هر ترتیبی از آن اجتناب کرد.

سخنگوی کاخ سفید نیز در گفت‌و‌گو با پولتیکو هشدار داد که مجازات اصلی برای روسیه روز سه‌شنبه از راه می‌رسد و تحریم‌های جدیدی اعماال خواهد شد.

بریتانیا نیز قصد دارد در روز سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کند.