آیا از آداب پیامک فرستادن اطلاع دارید؟

اگر  پیام فوری نبود، دست‌کم یک روز صبر کنیم، بعد جویای پاسخ از طرف مقابل باشیم

pixabay

شاید بر این گمان باشیم که در سال ۲۰۱۹ آداب‌مندی جزو هنرهای از دست رفته است. به راستی مهم است که پیش‌غذا را با چه نوع قاشقی نوش جان کنیم؟

اما شرکت دبرتس که با ۲۵۰ سال سابقه، مرجع معروفی در حوزه‌ آداب است هم‌گام با زمانه است و به تازگی راهنمای پیام‌رسانی دیجیتالی، حاوی رهنمودهایی در مورد قطع نکردن ناگهانی ارتباط ، اطلاعات دادن بیش از حد در مورد زندگی شخصی خود و گپ‌نوشت‌های گروهی را منتشر کرده است.

این راهنما را با استفاده از تحقیقات صورت گرفته در پیام‌رسان فیس‌بوک تدوین کرده‌اند که طبق آن به نظر ۶۹ درصد مردم مکالمات دیجیتالی باید تابع آداب و آیینی باشند.

طبق بیانیه‌ای که در این راهنما آمده است «هدف از آن کمک به پیش‌برد آداب پیام‌رسانی با استفاده از ارزش‌هایی همیشگی مثل خوش‌خو و باملاحظه بودن است و فرقی نمی‌کند که با دوستان، افراد خانواده و همکاران در حال گپ‌زدن باشیم یا با فردی که به وی دلبستگی داریم.»

این راهنما حاوی رهنمودهای بسیاری در مورد چگونگی رعایت ضوابط اصلی معمول به هنگام مکالمه‌های آنلاین است.

برای مثال طبق این راهنما باید از ارسال پیام‌های یک‌کلمه‌ای خودداری کرد زیرا ممکن است بی‌ادبانه جلوه کند و این حس را ایجاد کند که «خیلی سرمان شلوغ است» یا به شخصی که طرف صحبت ما است «علاقه‌ای نداریم». هم‌چنین طبق توصیه‌ای که در این راهنما آمده است، اگر ارسال یک پیام برای رساندن منظور ما کافی باشد نباید چهار یا پنج پیام ارسال کنیم.

در این راهنما هم‌چنین آمده است که «اگر در گپ‌نوشت‌های گروهی در یک آن چند پیام ارسال کنیم سلطه‌جویانه جلوه می‌کند و سبب می‌شود سایر اعضا گیج شوند و نتوانند بحث را دنبال کنند. در نتیجه اگر شخصی فقط چند دقیقه از گوشی خودش غافل شده باشد  و بعد ببیند ۲۷ پیام جدید در همین چند دقیقه آمده است حسابی کنجکاو می‌شود که بفهمد چه قضیه‌ای پیش آمده است».

طبق این راهنما پشت‌سرگویی هم برخورنده است و «نباید در گپ‌نوشت‌های گروهی اطلاعات خصوصی سایر افراد را منتشر کرد» زیرا ممکن است باعث شود «خجل شوند» و  احساس «ناامنی» کنند.

طبق یکی از توصیه‌های این راه‌نما که شاید برای آن‌هایی مفید باشد که در مراحل اولیه‌ی دوست‌یابی هستند و از طریق برنامه‌های کاربردی در حال ارتباط گرفتن هستند باید در صورت امکان پاسخ‌های فوری داد. یا اگر خیلی سرمان شلوغ است و نمی‌توانیم پاسخ دهیم باید قسمت اعلان رسیدن پیام را فعال کنیم تا بی آن که طرف مقابل پی ببرد پیام‌های وی را دیده‌ایم آن‌ها را بخوانیم.

هم‌چنین در این راهنما آمده است «اگر  پیام فوریتی نبود دست‌کم یک روز صبر کنیم بعد جویای پاسخ از طرف مقابل باشیم. بی‌ملاحظه‌گی است وقتی چند ساعت از ارسال پیام نگذشته خواهان پاسخ باشیم و طرف مقابل حالت دفاعی به خود می‌گیرد.

همان طور که می‌توان حدس زد در این  راهنما با قطع ناگهانی ارتباط و دیگر پاسخ ندادن به طرف مقابل نیز مخالفت کرده‌اند و در عوض توصیه کرده‌اند که با «توضیحی مختصر و مؤدبانه» به ارتباط پایان دهیم و اگر این ارتباط  گام اول دوست‌یابی است به طرف مقابل بگوییم، چنانچه دوست داشته باشد با هم تماس تلفنی برقرار کنیم.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی