نماینده فرانسه در سازمان ملل: روسیه و ایران تمایلی به حل‌وفصل بحران سوریه ندارند

«روند سیاسی فعلی و بازنگری قانون اساسی در سوریه بیهوده و شوخی است»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه - AFP

نیکلاس دی ریویر، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط نسبت به وضعیت کنونی سوریه ابراز بدبینی کرد و روند سیاسی فعلی و بازنگری قانون اساسی را «بیهوده و شوخی» خواند.

او که رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را «لجباز و ستیزه‌خو» می‌داند، از مسئولان روسیه و جمهوری اسلامی ایران خواست بشار اسد را تحت فشار قرار دهند.

دی رویر تاکید کرد که حتی اگر آن‌ها ۱۰۰ درصد به پیروزی نظامی باور داشته باشند، بازهم سخت در اشتباه‌ هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل گفت: «وضعیت دشوار سوریه مستلزم ارائه یک راه‌حل سیاسی قابل‌اجرا، تقسیم عادلانه قدرت و اجرای قطع‌نامه ۲۲۴۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد است تا همه مطمئن شوند که می‌توانیم به سمت مرحله بعدی یعنی بازسازی سوریه گام برداریم.»

او خواستار اجتناب از «گزینه ناامیدکننده» سال ۲۰۱۳ شد، زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده تهدید خود را مبنی بر پاسخ قاطع پس از حمله شیمیایی در حومه دمشق اجرا نکرد.

از سوی دیگر، این دیپلمات فرانسوی که نقشی کلیدی در دستیابی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران داشته، با اذعان به لزوم رسیدگی به چالش‌های دیگر ازجمله تهدید ثبات و امنیت منطقه، حمایت از تروریسم و برنامه موشک‌های بالیستیک اظهار داشت که مهلت باقی‌مانده برای بازگشت به برجام در حال پایان است. 

او با اشاره به این‌که توافق با ایران برای حفظ ثبات و امنیت منطقه «ممکن» است، گفت دشوارترین پرونده، رسیدن به سازش در مورد برنامه موشک‌های بالیستیک ایران است که جمهوری اسلامی به آسانی از آن دست‌ بردار نیست و همواره به توسعه آن اصرار دارد.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

بیشتر از جهان