«سفر حسن نصرالله به ایران و رایزنی درباره واکنش به حمله احتمالی اسرائیل»

کانال ۱۲ اسرائیل: در تهران، به حسن نصرالله گفته شد در صورتی که اسرائيل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، از حزب‌الله انتظار می‌رود واکنش نظامی نشان دهد

حسن نصرالله اوایل فوریه ۲۰۲۲ گفت که در صورت حمله اسرائيل به مراکز هسته‌ای ایران، حزب‌الله لزوما دخالت نخواهد کرد-MAHMOUD ZAYYAT / AFP

به گزارش تایمز اسرائیل و به نقل از شبکه تلویزیونی کانال ۱۲ اسرائیل، حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، نزدیک به دو ماه پیش پناهگاه مخفی خود در بیروت را ترک و به تهران سفر کرد و در تهران، به حسن نصرالله گفته شد در صورتی که اسرائيل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، از حزب‌الله انتظار می‌رود واکنش نظامی نشان دهد.

حسن نصرالله اوایل فوریه ۲۰۲۲ گفت که در صورت حمله اسرائيل به مراکز هسته‌ای ایران، حزب‌الله لزوما دخالت نخواهد کرد. البته او افزود که فکر نمی‌کند اسرائيل در مورد چنین حمله‌ای جدی باشد.

میان اسرائیل و حزب‌الله تا حد زیادی بازدارندگی دوجانبه وجود دارد. کانال ۱۲ اسرائيل می‌گوید مقام‌های دفاعی اسرائيل این بازدارندگی دوجانبه را نامتقارن ارزیابی می‌کنند و بر این باورند که حزب‌الله از حمله اسرائيل بیشتر نگران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دو سال گذشته تاکنون، اسرائیل نزدیک به ۴۰ بار به عوامل حزب‌الله حمله کرده که بیشتر آن‌ها در خاک سوریه انجام شده؛ اما حسن نصرالله ترجیح داده است واکنشی نشان ندهد. به منظور جلوگیری از استقرار پایگاه‌های نظامی ایران هم تاکنون صدها حمله در خاک سوریه انجام شده و بسیاری از این حمله برای جلوگیری ارسال سلاح‌های پیشرفته و سامانه‌های هدایت موشکی به حزب‌الله لبنان بوده است. اگرچه اسرائيل به ندرت مسئولیت این حمله‌ها را برعهده گرفته است.

حسن نصرالله با انتقاد‌های فزاینده‌ای‌ روبه‌رو است؛ به ویژه اینکه حزب‌الله متهم است بیشتر در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کند تا منافع  لبنان. رهبر حزب‌الله لبنان در ماه ٰژانویه در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران، تلاش کرد از استقلال حزب‌الله از تهران دفاع کند و هم‌زمان مدعی شد اسرائيل از جنگ با ایران یا حزب‌الله می‌هراسد.

گزارش سفر پنهان حسن نصرالله به تهران زمانی منتشر می‌شود که گفت‌وگوهای وین درباره بازگشت به برجام در حال برگزاری است. ایالات متحده در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از این توافق خارج شد؛ ایران نیز در مقابل، برخی از تعهدات خود را زیر پا گذاشت و غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح نگران‌کننده‌ای بالا برد.

اسرائيل بارها اعلام کرده است که اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی دست یابد و در صورت لزوم، بدون در نظر گرفتن خروجی گفت‌وگوهای وین، به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند.