مجلس: تولید آثار صوتی و تصویری فقط با مجوز صداوسیما امکان‌پذیر است

اختیار تام به نهاد زیرمجموعه رهبر؛ وزارت ارشاد دیگر نقشی در تولید آثار شبکه نمایش خانگی ندارد

ماموریت کمیسیون تلفیق بودجه برای ساترا «حفظ ارزش‌ها» و «جلوگیری از اثرات سوء تولیدات» در فضای مجازی است‌ـ عکس از Peivast.com

با تصمیم سازمان سینمایی و تصویب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نظارت بر تولید و پخش تمامی آثار در شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی به سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر در فضای مجازی (ساترا) سپرده شد. رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا ساترا نهادی زیرمجموعه صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران است که تا همین چند روز پیش هم مجوز قانونی فعالیت از مجلس شورای اسلامی را دریافت نکرده بود اما حالا با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، این سازمان ناظر تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی شد.

بدین ترتیب، وزارت ارشاد دیگر نقشی در نظارت بر محتوای سایت‌های اینترنتی پخش فیلم و سایر آثار منتشر‌شده در فضای مجازی ندارد.

ماموریت کمیسیون تلفیق بودجه برای ساترا «حفظ ارزش‌ها» و «جلوگیری از اثرات سوء تولیدات» در فضای مجازی است. با وجود این، شواهد نشان می‌دهد که دامنه اختیار‌ات آن فراتر از این است و تولید آثار در شبکه نمایش خانگی و برگزاری کنسرت‌ها هم از این‌ پس مشروط به صدور مجوز در این سازمان است.

پس از ماه‌ها مناقشه سازمان سینمایی و ساترا درباره مجوز تولید سریال‌های شبکه نمایش خانگی، حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، به‌تازگی اعلام کرد که سازمان سینمایی بررسی و صدور مجوز برای سریال‌های خانگی را متوقف کرد و همه این امور از این‌ پس به ساترا محول می‌شود. این خبر در حالی اعلام شد که محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، پیش‌تر گفته بود: «معتقدیم باید صفر تا صد جریان وی‌.او‌.دی‌ها به ارشاد برگردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عقب‌نشینی سازمان سینمایی از موضع خود و سپردن اختیار تولید آثار در شبکه نمایش خانگی به سازمان ساترا این نکته را اثبات می‌کند که با یکدست شدن نهادهای حکومتی و دولتی، دیگر مناقشه‌هایی مثل حدود اختیارات در سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد موضوعیت ندارد. مناقشه سازمان سینمایی و سازمان ساترا تابستان ۱۴۰۰، در دولت قبل و هنگام پخش سریال «زخم کاری» در شبکه نمایش خانگی، اوج گرفت. 

این سریال مجوز پخش را از ساترا دریافت کرده بود، با این‌ حال این سازمان از توزیع برخی قسمت‌های آن جلوگیری کرد. وحید فرهمند، قائم‌مقام ساترا، نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد که قانون مسئولیت تولید محتوای حرفه‌ای فضای مجازی را به صدا‌وسیما سپرده است.

متن قانونی که فرهمند به آن اشاره کرده بود به این شرح است: «سازمان صداوسیما موظف است به‌منظور حفظ ارزش‌های ایرانی و اسلامی و نظام خانواده، بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت کند و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرهای سوء آن در جامعه جلوگیری کند.» در این ماده‌ قانونی، به نام ساترا اشاره‌ای نشده بود و همین موضوع انتقادهای زیادی را علیه این سازمان در پی داشت. 

اما حالا با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نام ساترا به این ماده‌ قانونی اضافه شده و به این شکل تغییر یافته است: «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است. سازمان صداوسیما (ساترا) موظف است در راستای حفظ ارزش‌های ایرانی اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت نماید و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد.»

پیش‌تر، وحید فرهمند نیز در مصاحبه‌اش تایید کرده بود که توقع حاکمیت از ساترا این است که بر تولید آثار «ورود محتوایی» داشته باشد. او «وجود یک سری نابسامانی‌ها» در محتواهای انتشار‌یافته و «انتقاد طیف‌های مختلفی از دغدغه‌مندان فرهنگی» را سنگ‌ بنای شکل‌گیری سازمان ساترا بیان کرد و گفت که «توقع این است که بعد از ورود ساترا به این عرصه، محتوا نیز ساماندهی شود.»

این اختیاری است که اصل ۴۴ قانون اساسی به صداوسیما می‌دهد، نهادی که زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی است و بر تولید همه‌ آثار صوتی و تصویری نظارت دارد و هر اثری را که منطبق با سیاست‌های حاکم نباشد با برچسب «مغایرت با ارزش‌ها»، توقیف می‌کند.