انتقاد از اظهارات ضد آمریکایی کامالا هریس در سفارت مجازی آمریکا در ایران

«او فکر می‌کند این کار باعث می‌شود که او روشن‌فکر به نظر برسد؛ اما این اقدام «در آن بخش از جهان، به‌عنوان ضعف شدید تلقی خواهد شد»

وزارت امور خارجه در سال ۲۰۱۱ سفارت مجازی برای ایران را راه‌اندازی کرد- عکس: وبسایت سفارت مجازی آمریکا در ایران

انتشار نقل‌قولی از کامالا هریس معاون رئیس جمهور در صفحات اجتماعی «سفارت مجازی ایالات متحده در ایران»، انتقاد گسترده مخاطبان از او را به دنبال داشت.

در این پست که به فارسی نوشته شده، آمده است: «حقیقت این است: تبعیض نژادی در آمریکا وجود دارد. بیگانه‌ستیزی در آمریکا وجود دارد. یهودستیزی، اسلام هراسی، هم‌جنسگرا هراسی و... وجود دارند. رسیدگی به بی عدالتی هرکجا که باشد، فعالیت پیش روست.»

از نظر مخاطبان، هریس با انتشار این پست، از آمریکا و ارزش‌های این کشور انتقاد کرده است.

پیش‌تر وزارت امور خارجه آمریکا، نسخه انگلیسی این توییت را در ۱۷ ژانویه به مناسبت روز مارتین لوتر کینگ جونیور منتشر کرده بود.

یکی از مقامات کاخ سفید در گفتگو با نیویورک پست گفت که در مراسمی که جو بایدن قانون جرایم ناشی از نفرت علیه کویید-۱۹ را امضا کرد، کاملا هریس سخنرانی کرد و این توییت نیز برگرفته از همان اظهارات است.

او در ادامه افزود البته هیچ دستوری برای انتشار بیانیه هریس داده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 منتقدان از این پست انتقاد کردند و با وجود اینکه این توییت در حساب شخصی هریس منتشر نشده بود، چندین نفر مسئولیت آن را به کامالا هریس نسبت دادند.

مشخص نیست که چرا وزارت امور خارجه و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با سفارت مجازی در ایران، این نقل قول را تقریبا ۹ ماه پس از امضای قانون فوق منتشر کرده‌اند.

کامالا هریس در حالی به زبان رسمی ایران توییت می‌کند که ایالات متحده فهرستی طولانی از اختلاف نظرها با این کشور دارد.

 ران نهرینگ، استراتژیست جمهوری‌خواه در توییتی نوشت: «او فکر می‌کند این کار باعث می‌شود که او روشن‌فکر به نظر برسد؛ اما این اقدام «در آن بخش از جهان، به‌عنوان ضعف شدید تلقی خواهد شد.»

اسکات تیلور، نماینده جمهوری‌خواه پیشین کنگره، نوشت: «ما دموکراسی، آزادی بیان، حاکمیت قانون و برابری تحت آن را داریم. ما این توانایی را داریم که به سمت یک اتحاد کامل‌تر حرکت کنیم. هیچ‌کدام از این‌ها در ایران صادق نیست. این یک توییت شرم‌آور از سوی معاون رئیس جمهور ما است.»

وزارت امور خارجه در سال ۲۰۱۱ سفارت مجازی برای ایران را راه‌اندازی کرد. قرار است این وب‌سایت منبع رسمی برای دریافت اطلاعات مستقیم از دولت ایالات متحده در مورد سیاست‌های ایالات متحده و ارزش‌ها و فرهنگ آمریکایی برای مردم ایران باشد.

ایالات متحده و ایران از سال ۱۹۸۰ هیچگونه روابط دیپلماتیک رسمی با یکدیگر نداشته‌اند.

این اظهارات انتقادی در صفحات شبکه‌های اجتماعی سفارت مجازی ایالات متحده علیه وضعیت داخل این کشور در حالی مطرح می‌شود که در طرف مقابل و در داخل ایران، وضعیت به‌مراتب بدتر است.

به گزارش آژانس خبری فعالان حقوق بشر، در اوایل ماه جاری، حکومت اسلامی ایران دو مرد همجنس‌گرا را پس از گذراندن شش سال حبس، به اتهام لواط اعدام کرد. همجنس گرایی در ایران غیرقانونی است.

همچنین در ماه مه گذشته، وزارت امور خارجه گزارشی درباره آزادی مذهبی در این کشور منتشر کرد که نشان می‌دهد وضعیت اقلیت‌های مذهبی بسیار سخت و طاقت فرساست.

علاوه بر این، ایالات متحده بارها ایران را به خشونت علیه اقلیت‌های قومی و همچنین سایر موارد نقض حقوق بشر، ازجمله بازداشت غیرقانونی، شکنجه، اعدام، محدودیت در مطبوعات و کار کودکان متهم کرده است.

بیشتر از جهان