نگرانی قطر: نکند دارایی‌های افغانستان به دست تروریست‌ها برسد

وزیر خارجه قطر: «دارایی‌های مسدود شده افغانستان بباید به دست مردم این کشور برسد»

«سخت کار می‌کنیم تا طالبان را متقاعد کنیم که دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را نابود نکند»- AFP

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر ابراز نگرانی کرده است که آزاد شدن پول‌های مسدود شده افغانستان و اجازه دسترسی طالبان به آن، منجر به رسیدن این پول‌ها به گروه‌های تروریستی شود.

به گزارش نشنال نیوز، او گفت که تلاش‌هایی برای متقاعد کردن طالبان برای حفظ پیشرفت‌هایی که طی دو دهه گذشته در افغانستان حاصل شده انجام گرفته است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی، گفت که ما هنوز نمی‌توانیم مطمئن باشیم که اگر کمک‌های [بین‌المللی] در اختیار طالبان در افغانستان قرار بگیرد، به دست تروریست‌ها نمی‌رسد. ما سخت کار می‌کنیم تا طالبان را متقاعد کنیم که دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را نابود نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان در حال حاضر در وضعیت وخیم انسانی و بحران مالی قرار دارد. از زمان تصرف قدرت در تابستان گذشته، طالبان به دنبال آزادسازی میلیاردها دلار دارایی افغانستان در خارج از کشور است. همچنین آن‌ها تلاش می‌کنند تا تحریم‌های بین‌المللی را لغو کنند و جامعه بین‌المللی را قانع کنند تا آن‌ها را به رسمیت بشناسد.

اما با توجه به نگرانی‌های گسترده در مورد رفتار طالبان با زنان و اقلیت‌ها، به نتیجه رسیدن این خواسته‌ها، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

 آل ثانی در بخشی دیگر از سخنان خود، دراین‌باره گفت: «ما هنوز نمی‌توانیم مطمئن باشیم» که آزاد کردن پول‌های بلوکه‌شده به «به دست تروریست‌ها نمی‌رسد.»

او افزود: در مورد طالبان، ما می‌خواهیم که دارایی‌های مالی مسدود شده به مردم افغانستان برسد.

ما در حال همکاری نزدیک با اروپا و ایالات متحده هستیم و نمی‌خواهیم فقط به این دلیل که طالبان در سطح بین‌المللی منفور هستند، مردم افغانستان رنج ببرند.

امیر خان متقی، رئیس روابط خارجی طالبان، اخیراً در تلاشی تازه برای متقاعد کردن دولت‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به دوحه سفر کرد. مقامات طالبان همچنین هفته گذشته با نمایندگان گروه‌های امدادرسان در ژنو دیدار کردند تا بتوانند کمکی را به دست آورند.

سازمان ملل می‌گوید که نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با کمبود مواد غذایی مواجه هستند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اخیراً اقدام به آزادسازی ۳٫۵ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان برای خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر کرده است. او همچنین ۳٫۵ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های افغانستان را برای کمک‌های بشردوستانه به صندوق امانی که توسط سازمان ملل اداره می‌شود، سپرده است. قرار است این پول بدون آنکه به دست طالبان برسد، مستقیما صرف حمایت از مردم افغانستان شود.

در مقابل طالبان این اقدام را «غیرموجه» خواند و گفت که در صورت عدم تغییر این تصمیم، «مجبور خواهد شد در سیاست خود در قبال ایالات متحده تجدید نظر کند».در بیانیه طالبان آمده که «حملات ۱۱ سپتامبر هیچ ربطی به افغان‌ها نداشته است».

بیشتر از جهان