رویترز: توافقی برای احیای برجام در وین در حال شکل‌گیری است

«پیش‌نویس تهیه شده بیش از ۲۰ صفحه است و در آن گام‌هایی که طرف‌ها پس از تایید باید بردارند، مشخص شده است»

مذاکرات وین در ماه‌های گذشته درباره گام‌هایی که دو طرف باید با هم برای رسیدن به هدف بردارند، متمرکز بوده است- ALEX HALADA / AFP

برخی دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین معتقدند بین ایران و ایالات متحده توافقی در حال شکل‌گیری است که بستر لازم برای برداشتن گام‌هایی از سوی هر دو طرف برای بازگشت به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را فراهم می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی با ذکر این مقدمه نوشت که نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده هنوز در حال گفت‌وگو درباره جزئیات پیش‌نویس چنین توافقی‌اند؛ هرچند غرب می‌گوید زمان کم است.

در این گزارش، از قول برخی دیپلمات‌ها که هویتشان فاش نشد، گفته می‌شود که طرف‌های گفت‌وگو بر سر مسائل زیادی به تفاهم رسیده‌اند و قسمت عمده پیش‌نویس تنظیم شده است؛ با این حال مسائلی هم باقی مانده که هنوز حل‌وفصل نشده‌اند.

رویترز از قول سه دیپلمات نوشت که پیش‌نویس تهیه شده بیش از ۲۰ صفحه است و در آن گام‌هایی که طرف‌ها پس از تایید باید بردارند، مشخص شده و مرحله نخست آن‌ هم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالاتر از پنج درصد در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیش‌نویس همچنین به تدابیر دیگری از جمله اقدامات لازم برای رفع توقیف حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، و همچنین آزادی شهروندان غربی که در ایران زندانی هستند، پرداخته شده است.

پایگاه خبری نور نیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، ساعاتی بعد در واکنش به این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت، «رویترز در حالی با ادعای دسترسی به سند ۲۰ صفحه‌ای توافق وین از آزادی زندانیان آمریکایی و اروپایی زندانی در ایران به عنوان بخشی از توافق وین خبر داده که اساسا این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات وین ندارد. برخلاف این ادعا هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم در دستور کار هیئت ایرانی نیست.»‎

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای کاری خطرناک است.» وی در ادامه نوشت که توافق نهایی برای اجازه یافتن آمریکا به بازگشت به برجام، بسیار متفاوت از گزارش بدون منبع منتشر شده خواهد بود؛ ضمن آن که یک توافق دوجانبه نخواهد بود.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، تهران در چند گام، از تعهدات هسته‌ای خود در برجام عبور کرد؛ از جمله تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و افزایش غنی‌سازی اورانیوم.

آمریکا اعلام کرده که برای لغو تحریم‌ها، ابتدا ایران باید به تعهدات خود بازگردد، اما جمهوری اسلامی ایران می‌گوید آمریکا اول از توافق خارج شده و از این رو این واشنگتن است که باید به تعهدات خود بازگردد و برای این منظور باید ابتدا همه تحریم‌های اعمال‌شده را لغو کند.

دولت ترامپ علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام لغو شدند، در راستای کارزار «فشار حداکثری» خود برای وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به مذاکره برای رسیدن به یک توافق جدید، تحریم‌های گسترده دیگری را نیز علیه تهران اعمال کرد.

آمریکا می‌گوید بسیاری از تحریم‌های جدید با برنامه هسته‌ای ایران بی‌ارتباطند و درخواست لغو تمامی تحریم‌ها موضوعیت ندارد.

مذاکرات وین در ماه‌های گذشته درباره گام‌هایی که دو طرف باید با هم برای رسیدن به هدف بردارند، متمرکز بوده است.