صادرات بدون شناسنامه‌ میگو، خاویار و زعفران ایرانی به عمان

اتاق بازرگانی ایران و عمان: «حتی کشورهای همسایه کالاهای شناسنامه‌دار ایران را نمی‌خرند»

به دلیل تحریم‌ها برخی کالاهای ایرانی ازجمله میگو، بدون نشان ایران به کشورهایی همچون عمان ارسال می‌شوند- عکس از ایسنا

حمیدرضا صالحی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان از صادرات میگو، زعفران و خاویار ایران بدون شناسنامه به کشورهای همسایه خبر داد و گفت این کالاها بدون درج نام ایران به عمان صادر و ازآنجا وارد کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شود. در روزهای گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه به دلیل تحریم‌ها برخی کالاهای ایرانی ازجمله میگو، بدون نشان ایران به کشورهایی همچون عمان ارسال می‌شوند. این خبر را مهرداد بازرگان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان اعلام کرد و گفت: «میگو‌های ایران با جعبه سفید و بدون درج نشان تجاری به عمان و سایر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود و ازآنجا به عربستان سعودی و آمریکا می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌اکبر خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد که حتی یک جعبه میگو هم به این شکل صادر نمی‌شود، اما حمیدرضا صالحی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در واکنش به ادعای او به پایگاه خبری تجارت‌نیوز گفت: «نه‌تنها میگو بلکه خاویار هم به دلیل شرایط تحریم بدون درج نام ایران به عمان صادر و ازآنجا به دیگر بازارها ارسال می‌شود.» او نیز با تایید اینکه میگو بدون درج نام ایران به عمان صادر می‌شود و ازآنجا به کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌رود، گفت: «به دلیل تحریم‌ها و عدم پذیرش «اف ای تی اف» نه‌تنها میگو بلکه خاویار، خرما، زعفران و قارچ هم بدون درج نام ایران به کشورهای همسایه ازجمله عمان صادر می‌شوند.»

صالحی، تحریم‌ها را مانعی برای صادرات کالاهای غیرنفتی ایران عنوان کرد و گفت: نه‌تنها اروپایی‌ها، حتی کشورهای همسایه هم تمایلی به خرید کالاهای شناسنامه‌دار ایران ندارند. مگر اینکه کالا به شکل فله‌ای و بدون درج نام صادر شود. عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در ادامه با اشاره به سفر اخیر مقام‌های ایرانی به عمان گفت: «عمانی‌ها حتی پیشنهاد بسته‌بندی کالاهای غیرنفتی ایران را در کشور خودشان دادند. چراکه قیمت کالاهای غیرنفتی با بسته‌بندی به شکل قابل‌توجهی بالا می‌رود و امکان دارد با افزایش هزینه‌ها، مزیت صادراتی کالاها از دست برود.»

مهرداد بازرگان نیز در همین زمینه گفت: «به دلیل تشدید تحریم‌ها و باز نشدن ال. سی (اعتبارنامه-Letter of Credit)، رسما بازار آمریکا و اروپا را از دست دادیم. بااین‌حال هنوز میگو را واسطه‌ها از ایران به این کشور‌ها می‌برند.» به گفته او کشورهای چین و روسیه به ترتیب اولین و دومین خریداران میگو ایران محسوب می‌شوند و حالا نیز عمان به آن‌ها اضافه شده است.

بیشتر از اقتصاد