کاهش سرعت اینترنت؛ از اعتراض مردم تا انکار مسئولان

اقدام شورای عالی مجازی برای تقویت شبکه ملی اطلاعات، پیش از تصویب طرح «صیانت»

شهروندان داخل ایران می‌گویند علاوه بر اینترنت ثابت، در روزهای اخیر اینترنت تلفن همراه هم با کندی و اختلال جدی مواجه بود‌ـ ATTA KENARE / AFP

برخی نمایندگان مجلس از احتمال تصویب «طرح صیانت» تا پایان بهمن‌ماه خبر داده‌اند. با وجود اینکه پروژه مسدودسازی اینترنت در ایران مخالفان زیادی داشت، شواهد نشان می‌دهد مجریان این طرح حتی پیش از تصویب این طرح، محدود کردن اینترنت را آغاز کرده‌اند.

در روزهای اخیر، بسیاری از شهروندان از کاهش فاحش سرعت اینترنت خبر دادند. نمودار‌هایی که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نیز حاکی از آن است که اینترنت در ایران به پایین‌ترین سرعت در سال‌های گذشته رسیده است، به‌طوری‌ که ارسال‌ پیام‌ و تماس در پیام‌رسان‌هایی مثل واتس‌اپ هم با اختلال روبه‌رو است. با این‌ تصمیم اخیر شورای عالی فضای مجازی، آشکار است که دولت رئیسی برنامه‌ای برای بهبود وضعیت شبکه جهانی ندارد و فقط قرار است شبکه ملی اطلاعات تقویت شود.

شورای عالی فضای مجازی با ریاست ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۲۷ بهمن، به وزارت ارتباطات ماموریت داد با افزایش خدمات داخلی روی سکوهای زیرساختی کشور، زمینه بهبود کیفیت و سرعت در شبکه ملی اطلاعات را فراهم کند. به گزارش پایگاه خبری انتخاب و بر اساس مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی، زیرساخت‌های خدمات الکترونیک کشور با هدف رفع نیاز داخلی گسترش و ارتقا می‌یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم به‌معنای تقویت سکوهای داخلی برای ارائه خدمات عمومی و دولتی است و نمونه‌های خارجی را شامل نمی‌شود. با این‌ حال، شورای عالی فضای مجازی ادعا می‌کند که بهبود شبکه ملی اطلاعات با هدف حمایت، توسعه کسب‌وکارها و خدمات الکترونیک انجام می‌شود. در صورتی‌ که بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی و آنلاین در فضای اینستاگرام و تلگرام فعالیت می‌کنند.

دولت رئیسی بدون توجه به مطالبه‌های عمومی برای دسترسی بدون دردسر به اینترنت جهانی، به وزارت ارتباطات ماموریت داد که در شش ماه آینده «تغییرات قابل‌توجهی» در خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات فراهم کند. مقام‌های دولتی ایران نه‌تنها قصد ندارند خواسته عموم مردم برای دسترسی آزادانه به فضای مجازی و اینترنت را اجرا کنند، بلکه با وجود نشانه‎‌های بارز، کندی سرعت اینترنت در هفته‌های اخیر را انکار هم می‌کنند.

صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، شامگاه چهارشنبه ۲۷ بهمن در گفت‌وگو با صداوسیما ادعا کرد که ایران در آمارهای جهانی دو پله صعود هم داشته است. او در ادامه این ادعا، افزود که مشکل کندی اینترنت در ایران جدید نیست و قبلا هم بوده است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات با ریختن آب پاکی روی دست همه کسانی که منتظر حل مشکل اینترنت در روزهای آینده بودند، گفت: «راه‌حل کوتاه‌مدتی برای آن نداریم اما در بلندمدت و طی برنامه‌ای سه‌ساله، با راه‌اندازی کامل شبکه فیبر نوری، مشکل حل خواهد شد.»

شهروندان داخل ایران می‌گویند علاوه بر اینترنت ثابت، در روزهای اخیر اینترنت تلفن همراه هم با کندی و اختلال جدی مواجه بود. اما عباسی شاهکوه اختلال در اینترنت تلفن همراه را رد کرد و گفت: «به دلیل اختلالات و سرعت اینترنت ثابت، استفاده از اینترنت همراه افزایش یافته است و مقداری در این زمینه هم مشکل به وجود آورده است.» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در حالی کندی اینترنت تلفن همراه را به اختلال اینترنت ثابت ارتباط داد که چند روز پیش‌ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، در سخنانی متفاوت دلیل کاهش سرعت اینترنت تلفن‌های همراه را افزایش سرعت اینترنت خانگی عنوان کرد.

طرف دیگر ماجرا نیز متصدیان اینترنت موبایل قرار دارند که اعلام کرده‌اند کاهش سرعت اینترنت به آنان ارتباط ندارد و به‌دلیل کمبود پهنای باند و مشکلات زیرساختی است. پایگاه خبری تجارت‌نیوز در گزارشی با همین موضوع، با استناد به اخبار غیررسمی نوشت: «شورای عالی فضای مجازی که طبق دستوری باید مجوز واردات پهنای باند را به شرکت زیرساخت بدهد، مجوز واردات پهنای باند را برای این شرکت صادر نکرده است.»

مسدودسازی اینترنت و قطع ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی پروژه‌ای است که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در اقدامی هماهنگ آن را دنبال می‌کنند. کارشناسان حوزه‌های گوناگون بارها هشدار داده‌اند که در صورت اجرای این طرح، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین از بین می‌روند. با این‌ حال، حکومت ایران پس از اعتراض‌های آبان ۹۸، مسدودسازی اینترنت را به‌عنوان اولویت در دستور‌ کار قرار داد.