عراق برای تامین گاز با قطر مذاکره کرد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق: «کذب است؛ می‌خواهند رابطه ایران و عراق را به هم بزنند»

عراقی‌ها قصد دارند گاز قطر را جایگزین صادرات گاز ایران کنند - qatargas

در حالی‌ که شواهد نشان می‌دهد عراقی‌ها قصد دارند با عبور از ایران، گاز موردنیاز خود را از کشورهایی چون قطر تامین کنند، یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، از دست دادن بازار عراق را «کذب» خواند و گفت که قرار است هیئتی از عراق برای بررسی مشکلات صادرات گاز به تهران سفر کند.

او که پیش‌تر گفته بود عراق حدود پنج تا هفت میلیارد دلار به ایران بدهکار است، در مصاحبه جدید خود توضیح داد: «مصرف گاز داخلی ما در زمستان زیاد است و احتمالا صادرات گاز به عراق کاهش یافته است و آن‌ها به دنبال این‌اند که گاز بیشتری از ایران بگیرند. فکر می‌کنند که این کاهش به دلیل وصول نشدن مطالبات است؛ از همین روی هیئتی که از عراق به ایران خواهد آمد، دنبال رسیدگی به این مسئله است.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه، به نقل از مقام‌های وزارت برق عراق اعلام کرد که هیئت عراقی در تهران موضوع‌هایی مثل صادرات گاز، مطالبات ایران و چگونگی تسویه بدهی‌های عراق را بررسی می‌کند. او افزود: «عراقی‌ها می‌گویند که آمادگی دارند بدهی‌هایی را که به ایران دارند، سامان دهند.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز هشت فوریه منتشر شد، اعلام کرد که عراقی‌ها قصد دارند گاز قطر را جایگزین صادرات گاز ایران کنند. در این گزارش به مذاکره عادل کریم، وزیر برق عراق، و سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، در این خصوص استناد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، عراق به دلیل تحریم‌های آمریکا گاز قطر را جایگزین گاز ایران می‌کند؛ اما مقام‌های ایران مدعی‌اند که صادرات گاز به عراق به دلیل بدهی‌های این کشور کاهش یافته است. یحیی آل‌اسحال نیز با تکرار این ادعا گفت که انتشار اخباری درباره از دست رفتن بازار گاز عراق جنبه مثبت ندارد و کسانی که آن را مطرح می‌کنند، قصد دارند رابطه ایران و عراق را به هم بزنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق که مدعی است توقف صادرات گاز ایران به عراق کذب است، درباره مذاکره عراق و قطر به خبرگزاری ایلنا گفت: «عراقی‌ها با قطری‌‌ها مذاکراتی دارند و ممکن است که بخواهند نیاز خود را از نواحی مختلف تامین کنند؛ اما این‌طور نیست که قطری‌ها الان بتوانند به عراق گاز بدهند و عراق دیگر از ایران گاز نخرد و ما بازار گاز عراق را از دست بدهیم. اتفاقا مشکل عراقی‌ها این است که چرا صادرات گاز ایران به این کشور کافی نیست.»

آل‌اسحال با تاکید بر اینکه آمریکا نمی‌خواهد ایران، گاز و برق خود را به عراق صادر کند، افزود: «می‌خواهند رابطه اقتصادی و تجاری ما با عراق به حداقل برسد؛ اما موضوع این است که آیا می‌توانند این کار را انجام دهند؟ برای مثال در مورد عربستان گفته می‌شد که می‌خواهد از ریاض به عراق برق صادر کند اما دیدند که فعلا امکان عملیاتی آن را ندارند. صادرات گاز هم به این سادگی نیست و شرایط انتقال خاصی دارد.»

با وجود اینکه مقام‌های ایران ادعا می‌کنند صادرات گاز ایران به عراق و ترکیه کامل قطع نمی‌شود، شواهد نشان می‌دهد که تصمیم‌های سیاسی و نزدیکی روابط کشورهای عربی با دوحه عرصه را بر جمهوری اسلامی ایران تنگ‌تر کرده است.

عراق که پیش‌تر توانسته بود با معاف شدن از تحریم‌های آمریکا روابط تجاری خود با ایران را حفظ کند، حالا در نتیجه فشارهای بین‌المللی درصدد است منابع انرژی خود را از کشورهای دیگر تامین کند. علاوه بر صادرات گاز از قطر، مقام‌های این کشور برای تولید برق نیز تفاهم‌نامه‌ای را با ریاض امضا کردند. این در حالی است که عراق از سال‌ها پیش تاکنون برق و گاز موردنیاز خود را فقط از ایران تامین می‌کرد.

بیشتر از اقتصاد