مقایسه قوای نظامی روسیه و اوکراین

هنوز مشخص نیست آیا پوتین تصمیم دارد دوباره به اوکراین حمله کند یا نه

روسیه ۱۵ ناوشکن آماده عملیات دارد؛ حال آنکه اوکراین اصلا ناوشکن ندارد - Olga MALTSEVA / AFP

جای تعجب ندارد که ارتش روسیه از اوکراین بزرگ‌تر باشد اما شاید میزان کمتر بودن شمار نفرات ارتش این کشور کوچک‌تر چندان مشخص نباشد.

مقایسه نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با نیروی نظامی همتای اوکراینی‌ او را می‌توان در نمودار اینفوگرافیک (اطلاع‌نگاشت) جدیدی که سازمان آمار استاتیستا (Statista) برای ایندیپندنت تهیه کرده است، به وضوح دید.

به‌عنوان مثال، پوتین ۸۵۰ هزار نیروی فعالش را به رخ می‌کشد حال آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، ۲۰۰ هزار نیرو پشت سر دارد. در نیروی هوایی، روسیه بیش از ۴ هزار فروند انواع هواپیما دارد؛ حال آنکه اوکراین کمتر از ۳۲۰ فروند دارد. در دریا، روسیه با برخورداری از ۶۰۵  ناو از رقیبش با ۳۸ ناو بسیار مجهزتر است.

مخصوصا در یکی از نمودارها که با استفاده از اطلاعات گردآوری‌شده از وب‌سایت آمار نظامی گلوبال فایرپاور (Global Firepower) تهیه شد، به‌وضوح می‌توان آمار نیروی دریایی را دید. این نمودار نشان می‌دهد روسیه ۱۵ ناوشکن آماده عملیات دارد؛ حال آنکه اوکراین اصلا ناوشکن ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که خواهان جنگ در اروپا نیست و ظاهرا بازگرداندن شماری از نظامیان را هم آغاز کرد؛ اما بوریس جانسون تصریح کرد که به تضمین‌های پوتین شک دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا بعد از نشست اضطراری کارگروه گزارش اداری هیئت دولت، در گفت‌وگو با خبرنگاران به شواهدی مبنی بر ساخت بیمارستان‌های صحرایی در بلاروس، در نزدیکی مرز اوکراین، و استقرار نظامیان در مناطق نزدیک‌تر به مرز اشاره کرد.

جانسون گفت که ساخت بیمارستان‌های صحرایی -که برای درمان نظامیان زخمی در جنگ کاربرد دارد- فقط می‌تواند «به معنای تدارک برای حمله» باشد.

او افزود: «به نظر ما آن‌ها مقدمات بسیاری تهیه کرده‌اند و آمادگی دارند هر آن دست به کار شوند.»

هنوز مشخص نیست آیا پوتین تصمیم دارد دوباره به اوکراین حمله کند یا نه؛ اما از نمودار فوق به روشنی پیدا است اگر چنین کند، روسیه چنان ارتش عظیمی دارد که اثرات آن احتمالا ویران‌کننده خواهد بود.

© The Independent