حمله سایبری به اوکراین، انگشت اتهام به سوی مسکو

«حمله های اینترنتی نگران کننده‌اند چرا که احتمالا حمله نظامی تمام عیار به اوکراین با حمله‌ای سایبری همراه خواهد بود»

یک تانک ارتش اوکراین در نزدیکی مرز با روسیه - SERGEY BOBOK / AFP

به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه، ۱۵ فوریه، وزارت دفاع اوکراین و دو بانک در این کشور هک شدند. مقام‌های اوکراین به صورت تلویحی روسیه را مقصر این حمله سایبری قلمداد کردند.
مرکز ارتباطات راهبردی و امنیت اطلاعات اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بعید نیست متجاوزان به این دلیل دست به این ترفندهای کثیف کوچک زده باشند که از پیشبرد طرح‌های تجاوزکارانه خود در ابعاد بزرگ ناتوان ماندند.»
بر اثر این حمله سایبری، کاربران دو بانک با اختلال در پرداخت‌ها و سرویس‌های بانکی آنلاین روبرو شدند و وبسایت وزارت دفاع اوکراین از دسترس خارج شد.
یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت: «حمله های اینترنتی نگران کننده‌اند چرا که احتمالا حمله نظامی تمام عیار به اوکراین با حمله‌ای سایبری همراه خواهد بود.»
این دیپلمات که نخواست نامش افشا شود گفت: «می‌تواند به این معنی باشد که حمله واقعی نزدیک است و یا به این معناست که روسیه به درگیری با اوکراین ادامه می‌دهد.»
ایالات متحده آمریکا می‌گوید آماده است به اوکراین در بررسی‌ و پاسخ به این حمله کمک کند. حمله روز سه شنبه،  دومین حمله سایبری به اوکراین در سال ۲۰۲۲ است. در ماه ژانویه نیز چندین وبسایت دولتی این کشور از جمله وبسایت‌های وزارت خارجه و وبسایت هیأت دولت از دسترس خارج شدند و بر صفحه برخی از آنها این پیام به زبان‌های اوکراینی، روسی و لهستانی پدیدار شد که : «بترسید و منتظر بدترین اتفاق باشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن، در یک سخنرانی تلویزیونی، بار دیگر خواهان راه‌حلی سیاسی برای بحران اوکراین شد و به مردم روسیه گفت که ایالات متحده دشمن آنها نیست.

جو بایدن که بعدازظهر سه‌شنبه در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «ایالات متحده و ناتو تهدیدی علیه روسیه نیستند. اوکراین تهدیدی علیه روسیه نیست. نه آمریکا، نه ناتو، در اوکراین موشک ندارند. ما قصد استقرار موشک در آنجا هم نداریم. ما مردم روسیه را هدف نگرفته‌ایم. قصد بی‌ثبات کردن روسیه را هم نداریم.»

پس از آن که کرملین پیشنهاد ادامه مذاکره با غرب را بر سر بحران اوکراین داد، بایدن در سخنرانی‌اش گفت که هنوز برای دیپلماسی فرصت هست. «باید هر فرصتی را برای موفقیت دیپلماسی بدهیم. راه‌های عملی برای رفع نگرانی‌های امنیتی هر دو طرف وجود دارد.»

اما رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که به خواسته‌های مسکو – از جمله این که اوکراین و دیگر جمهوری‌هایی که پیشتر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند به عضویت ناتو در نیایند – گردن نخواهد گذاشت. او گفت که جهان غرب  برای خشنود کردن مسکو از اصول خود کوتاه نخواهد آمد.

به گفته بایدن، اگر روسیه به اوکراین حمله کند، این «جنگی از سر اختیار، و نه الزام» خواهد بود. او افزود که ایالات متحده در هر صورت آماده پاسخگویی قاطع به حمله احتمالی روسیه خواهد بود.

بیشتر از جهان