تظاهرات آب وهوای پاریس به خشونت کشیده شد

پلیس متوسل به پرتاب گاز اشک‌آور شد  و ۱۶۰ نفر را بازداشت کرد 

پاریس .سپتامبر ۲۰۱۹
Zakaria ABDELKAFI / AFP

در روز راه‌پیمایی برای آب و هوا در پاریس، پلیس متوسل به پرتاب گاز اشگ‌آور به سوی آنارشیست‌هایی شد که با نفوذ به تظاهرات آن را به خشونت کشیدند. پلیس هم‌چنین  ۱۶۰ نفر را بازداشت کرد. 

تظاهرات‌کنندگان مخالف دولت که به «جلیقه زردها» معروف هستند، در تلاش برای احیای جنبش خود به خیابان‌ها آمدند، اما آنارشیست‌های «بلوک سیاه» پس از نفوذ در راه پیمایی آب و هوا در روز شنبه، شیشه‌‌های مغازه‌ها را شکستند و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند.

به خاطر نگرانی از احتمال سوء‌‌‌استفاده گروه‌هایی از تظاهرات قانونی آب و هوا، و نیز قرار اعتراض‌های اتحادیه‌های کارگری در دیگر نقاط پایتخت، حدود ۷۵۰۰ افسر پلیس در خیابان‌های پاریس مستقر شده بودند. چندین ناحیه پاریس از جمله خیابان شانزه لیزه که در گذشته شاهد تظاهرات پیشین جلیقه‌زردها بود، منطقه ممنوعه اعلام شد، و بیش از ۳۰ ایستگاه مترو تعطیل شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ساعات صبح (شنبه) پلیس گروه‌های کوچکی از جلیقه‌زردها را که قصد داشتند در مناطق ممنوعه مرکز پاریس گردهم آیند، متفرق کرد. گفته می‌شود برخی از تظاهرات‌کنندگان به خاطر آن که جلب توجه نکنند، از پوشیدن جلیقه‌های زرد فلورسنت خودداری کرده بودند.  

ساعاتی بعد، آنارشیست‌هایی که نقاب سیاه بر صورت و لباس سیاه بر تن داشتتند، به تظاهرات آب و هوا پیوستند و در مواردی با پلیس درگیر شدند. این افراد که به «بلوک سیاه» مشهورند، شیشه‌های مغازه‌ها را شکستند و سنگرهایی را که ایجاد کرده بودند، آتش زدند. 

پلیس ضداغتشاش در لباس‌های ویژه به سوی این گروه گاز‌‌اشگ آور پرتاب کرد، و همین امر باعث شد تا خانواده‌هایی که برای راه‌‌پیمایی آب و هوا جمع شده بودند، پراکنده شوند.

پلیس می‌گوید تا ساعات بعدازظهر، دستکم ۱۶۳ نفر بازداشت، و ۴۰۰ نفر به علت تظاهرات در مناطق ممنوعه هریک ۱۳۵ یورو جریمه شدند. 

خشونت‌ها، راه‌پیمایی صلح‌آمیز آب و هوا را که هزاران نفر در آن شرکت کرده بودند، خدشه‌دار کرد. راه پیمایی پاریس یک روز پس از آن انجام می‌گرفت که در بسیاری از دیگر شهرهای جهان مردم دست به تظاهرات زدند و از دولت‌های خود خواستند تا برای حل بحران تغییرات اقلیمی، اقدام کنند.

تظاهرات‌کنندگان در پاریس شعارهایی از جمله «به نفت پایان دهید» و «پایان جهان» با خود حمل می‌کردند و پیکره‌هایی نیز از امانوئل مکرون با تاج پادشاهی بر سرش دیده می‌شد که روی آن عبارت «شاه مزخرف گویی» نوشته شده بود.

اعتراض‌های روز شنبه، چهل‌وپنجمین تظاهرات جلیقه‌زردها بود که نامشان را از موتورسوارهایی گرفته‌اند که جلیقه‌های زرد با قابلیت دیده ‌شدن بالا، برتن می‌کنند. جنبش جلیقه‌زردها از اواخر سال گذشته در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت آغاز شد و به شورش علیه دولت امانوئل مکرون گسترش یافت.

برخی از موارد اعتراض جلیقه‌زردها به شورش‌های خشونت‌آمیز مبدل شده است که بخشی به خاطر نفوذ «بلوک سیاه» در میان آن‌هاست، اما پلیس نیز به توسل بیش از حد به زور، متهم شده است. 

در روز شنبه، همچنین، اتحادیه کارگری قدرتمند «اف اُ» در اعتراض به طرح دولت برای اصلاح قانون بازنشستگی، اعلام تظاهرات کرد. برنامه دولت در مورد بازنشستگی، موجب اعتصاب کارکنان مترو در روز ۱۳سپتامبر و تعطیل بخش اعظم شبکه مترو شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان