بریتانیا، میزبان کنفرانس بین‌المللی یاری‌رسانی به افغانستان

انتظار می‌رود، در این نشست ۴.۴ میلیارد دلار کمک به افغانستان جمع‌آوری شود

سه‌شنبه، ۲۶ بهمن، خبرگزاری رویترز گزارش داد، بریتانیا در ماه آینده به همراه سازمان ملل، میزبان کنفرانس بین‌المللی جمع‌آوری کمک برای افغانستان خواهد بود. انتظار می‌رود در این نشست به درخواست سازمان ملل در مورد جمع‌آوری ۴.۴ میلیارد دلار کمک بشردوستانه برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان، پاسخ داده شود.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای از آمادگی کشورش برای پیش قدم شدن در جمع‌آوری کمک برای افغانستان خبر داد و گفت: «بریتانیا مصمم است تلاش‌های جهانی را رهبری کند. ما متحدان بین‌المللی را گرد هم خواهیم آورد تا کمک‌های حیاتی برای ارائه غذا، سرپناه و خدمات بهداشتی، محافظت از زنان و دختران و حمایت از ثبات در منطقه جمع‌آوری کنیم.»

بسته کمکی ۴.۴ میلیارد دلاری که در این نشست جمع‌آوری خواهد شد، بزرگ‌ترین میزان کمک بشردوستانه برای یک کشور است که ماه گذشته سازمان ملل متحد درخواست کرد. اکنون بریتانیا امیدوار است تا مسیر جمع‌آوری این بسته حمایتی را آماده کند. لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «مقیاس نیاز بی‌سابقه است و عواقب سکوت، ویرانگر خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌ازاین، گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در ماه ژانویه در نامه‌ای که برای لیز تراس، وزیر امور خارجه این کشور نوشت از او خواست تا برای برگزاری یک کنفرانس جمع‌آوری کمک‌های مالی به‌منظور تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای حمایت از افغانستان اقدام کند. او تاکید کرد که این کمک باید سریع و به‌موقع به مردم افغانستان برسد؛ زیرا بیش از نصف جمعیت افغانستان در قحطی و گرسنگی شدید قرار دارند.

اکنون باگذشت شش ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، عوامل مختلف از خشکسالی گرفته تا بحران ارزی و قطع کمک‌های بین‌المللی که هسته اصلی اقتصاد افغانستان را تشکیل می‌داد، کشور را به‌سوی یک بحران شدید انسانی برده است. اخیرا سازمان ملل تخمین زد که ۹۸ درصد افغان‌ها به اندازه کافی غذا ندارند و بیمارستان‌ها و مدارس در پرداخت حقوق کارکنان خود ناتوان‌اند.

از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی نجات نیز در گزارش پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۲ که در ماه ژانویه منتشر شد، افغانستان را در صدر فهرست کشورهای بحران‌زده و نیازمند کمک قرار داد و هشدار داد که اگر اقدامات فوری صورت نگیرد تا نیمه سال جاری، سیستم بهداشت در افغانستان به‌طورکلی نابود خواهد شد.

بااین‌حال، نگرانی‌‌های زیادی درخصوص دسترسی طالبان به کمک‌های بشردوستانه نیز وجود دارد. کنفرانس اهداکنندگان بین‌المللی به میزبانی بریتانیا در حالی برگزار می‌شود که جامعه بین‌المللی همچنان در حال رایزنی در مورد چگونگی کمک کردن به افغانستان بدون سود رساندن به طالبان است.

بیشتر از جهان