هشدار سفیر روسیه: پوتین برای تحریم‌ها «پشیزی ارزش قائل نیست»

«غرب هرچه بیشتر به روسیه فشار بیاورد، پاسخ روسیه قوی‌تر خواهد بود»

ولادیمیر پوتین،‌رئیس‌جمهوری روسیه - WANG Zhao / AFP

یک دیپلمات بلندپایه روسی گفت که ولادیمیر پوتین برای تهدیدهای تحریم‌ که بریتانیا و سایر کشورهای غربی علیه روسیه اعمال می‌کنند، «پشیزی ارزش قائل نیست».

ویکتور تاتارینتسف، سفیر روسیه در سوئد، گفت که کشورش هم‌اکنون نیز تحت تحریم‌های بسیاری است و مدعی شد این اقدام‌ها حتی بر بخش‌هایی از اقتصاد اثر مثبت دارد.

تاتارینتسف در مصاحبه‌ با روزنامه سوئدی «افتون بلادت» که شنبه‌شب منتشر شد، گفت: «بی‌ادبی مرا ببخشید، ما برای تحریم‌هایشان پشیزی ارزش قائل نیستیم.»

«تاکنون نیز تحریم‌های زیادی علیه‌ ما اعمال شده و حتی به آن معنا بر اقتصاد و کشاورزی ما اثرات مثبتی داشته است.»

او افزود: «تحریم‌های جدید چیز خوبی نیست اما آن قدر هم که غرب جلوه می‌دهد، بد نیست.»

«غرب هرچه بیشتر به روسیه فشار بیاورد، پاسخ روسیه قوی‌تر خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاتارینتسف گفت که تحریم‌ها روسیه را «خودکفاتر» کرد و تولیدکنندگان داخلی را واداشت محصولات خود را با استفاده از دستورالعمل‌های غربی تولید کنند.

او گفت: «ما خودکفاتر شدیم و توانستیم صادراتمان را افزایش دهیم. پنیر ایتالیایی یا سوییسی نداریم اما پنیر درست کردن ایتالیایی‌ها و سوییسی‌ها را یاد گرفتیم و پنیرهای روسی عالی درست می‌کنیم.»

تاتارینتسف همچنین ادعا کرد که مسکو علی‌رغم مستقر کردن حدود ۱۳۰ هزار نظامی در مرز اوکراین، تلاش می‌کند از بروز جنگ جلوگیری کند.

او در مصاحبه با این روزنامه گفت: «صمیمانه‌ترین آرزوی قلبی رهبران سیاسی ما همین است. جنگ آخرین خواسته مردم روسیه است.»

بریتانیا و ایالات متحده تهدید کردند اگر روسیه به اوکراین حمله کند، با تحریم‌های شدیدی مواجه خواهد شد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه به روسیه هشدار داد که اگر به اوکراین حمله کند، با تحریم‌های فوری و «واکنش‌هایی شدید» مواجه می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هم گفت اگر کرملین خاک همسایه‌اش را اشغال کند، واشنگتن «قاطعانه» پاسخ خواهد داد و «هزینه‌های سریع و شدیدی را تحمیل خواهد کرد».

جیمز کلورلی، معاون وزیرخارجه بریتانیا، نیز قبل‌تر در همین هفته در مجلس عوام گفت که دولت «در واکنش به تجاوز روسیه علیه اوکراین برنامه تحریم‌ها را گسترش می‌دهد و تشدید می‌کند».

او گفت که طبق قانون، «در واکنش به هرگونه تجاوز بیشتر روسیه مجموعه افراد، کسب‌وکارها و سایر نهادهای تحت تحریم را به طور چشمگیری افزایش می‌دهیم».

© The Independent