آرامکو  بار دیگر سودآورترین شرکت جهان شد

سود خالص آرامکو در سه‌ماهه سوم امسال، با ۱۵۸درصد افزایش نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته  به حدود ۳۰.۴ میلیارد دلار رسید

امین ناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو می‌گوید تقاضای انرژی برای آینده قابل پیش‌بینی در جهان  پایدار می‌ماند (تصویر آرشیوی است)- AFP

شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو، با سود‌آوری بیشتر در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ میلادی و پیشی گرفتن در این زمینه از غول‌های فناوری ازجمله گوگل، آمازون و اپل و همچنین شرکت‌های مشابه فعال در حوزه‌های انرژی مانند شل و اکسون موبیل، بار دیگر در جایگاه سودآورترین شرکت جهان قرار گرفت.  

شرکت نفتی آرامکو روز یکشنبه، نهم آبان‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سود خالص آن در سه‌ماهه سوم سال جاری به ۱۱۴ میلیارد ریال سعودی (معادل ۳۰.۴ میلیارد دلار) رسیده که این رقم، نسبت به سود شرکت در مدت مشابه سال گذشته (۱۱.۸ میلیارد دلار)، ۱۵۸درصد افزایش داشته است. این شرکت همچنین اعلام کرد که میزان فروش کلی آن نیز با ۸۰ درصد افزایش، به ۳۵۹میلیارد ریال سعودی (۹۶میلیارد دلار) رسیده است. 

امین ناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملکرد استثنایی سه‌ماهه سوم ما نتیجه افزایش فعالیت اقتصادی در بازارهای کلیدی، بازگشت دوباره تقاضا برای انرژی و همچنین موقعیت منحصربه‌فرد کم‌هزینه ما و انضباط مالی و توانایی اثبات‌شده‌ ما در ارائه مطمئن انرژی و محصولات ضروری پتروشیمی به مشتریانمان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل آرامکو با اشاره به ادامه برخی دشواری‌ها در بازارهای جهانی انرژی، ابراز امیدواری کرد که تقاضای انرژی برای آینده قابل پیش‌بینی پایدار بماند و افزود: «ما با نگاهی به آینده، راهبرد خود را در راستای سرمایه‌گذاری برای بلندمدت حفظ می‌کنیم و براساس سابقه‌مان در زمینه عملکرد کم‌هزینه و با انتشار پایین گازهای گلخانه‌ای، در مسیر پیشبرد هدف‌های اعلام‌شده خود برای به صفر رساندن گازهای گلخانه‌ای تلاش می‌کنیم.»

آرامکو پیش‌تر، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز سودآورترین شرکت جهان معرفی شده بود، اما پس از همه‌گیری جهانی کرونا بخش زیادی از فروش و درنتیجه سود خود را از دست داد.

یکی از دلایل اصلی بالا رفتن سود این شرکت نفتی در ماه‌های گذشته، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی انرژی است. سود خالص شرکت آرامکو در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نیز نسبت به همان بازه زمانی در سال گذشته، تقریبا چهاربرابر شده و به بیش از ۹۵ میلیارد ریال سعودی (معادل حدود ۲۵.۵ میلیارد دلار) رسیده بود. کارشناسان در آن زمان نیز علت بالا رفتن فراتر از پیش‌بینی سوددهی این شرکت نفتی را بالا رفتن بهای نفت خام در بازارهای جهانی و همچنین افزایش تقاضا برای نفت خام درپی خروج اقتصاد جهان از بحران ناشی‌از همه‌گیری کرونا عنوان کردند.  

علاوه‌بر این، رسانه‌ها ماه گذشته از پیشروی شرکت نفتی آرامکو به‌سمت تبدیل شدن دوباره به باارزش‌ترین شرکت جهان و رقابت شانه‌به‌شانه آن با شرکت فناوری اپل در این زمینه خبر دادند. براساس این گزارش‌ها، آرامکو با ارزش دو تریلیون دلار، با فاصله اندکی، پس از شرکت اپل (با ۲.۳ تریلیون دلار)، در صدر فهرست باارزش‌ترین شرکت‌های جهان قرار گرفته است.

بیشتر از اقتصاد