آمریکا نیازی به رویارویی مستقیم با ایران ندارد

رئیس مجلس شورای سیاسی انصارالله ( مهدی المشاط) از توقف حملات حوثی ها به سعودی خبر داد

AFP حوثی های پیکارجوی یمن

مهدی المشاط، رییس مجلس شورای سیاسی گروه انصار الله ( حوثی های یمن) روز جمعه از توقف حملات این گروه به عربستان سعودی توسط هواپیماهای بی سرنشین ( پهپادها)، موشک و دیگر ادوات جنگی خبر داد.

المشاط در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که این پیکارجویان در انتظار اعلامیه ای مشابه از طرف عربستان سعودی هستند که آنها نیز در پی تصمیم انصار الله، حملات هوایی به یمن را متوقف کنند در غیر اینصورت حق پاسخگویی متقابل را خواهند داشت.

پس از حملات شنبه گذشته به بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان در بقیق، پالایشگاهی که روزانه ۶٪ از کل تولید نفت جهان یعنی ۱۳ میلیون بشکه در روز در آن پالایش می شود، ائتلافی بین المللی برای مقابله با تهدیدات اینچنینی از طرف حوثی ها و حامیان ایرانی این گروه شکل گرفت. حوثی های یمن مسئولیت این حمله وسیع و پیچیده از لحاظ اطلاعاتی و فن آوری را بعهده گرفتند، ادعایی که صحت آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و بازرسانی از سازمان ملل متحد، فرانسه وآمریکا برای بررسی شواهد به عربستان سعودی رفته اند.

به باور کارشناسان، سامان دادن چنین حمله ای از خاک یمن بعید بنظر می رسد و از سوی دیگر شواهدی مبنی بر ایرانی بودن سلاحهای استفاده شده در این حمله، شرایطی را ایجاد کرد که گمان حمله قریب الوقوع نظامی آمریکا به مواضع سپاه و مراکز پهپادی ایران محتمل به نظر رسید.

هرچند که آمریکا برای مقابله با تهدید ایران و یا دفاع از منافع شرکای منطقه ای خود، نیازی به رویارویی مستقیم با این کشور را ندارد. آمریکا و عربستان سعودی و تمامی کشورهای منطقه آگاه به مخاطرات ایجاد یک جنگ تمام عیار در منطقه هستند و می دانند که حمله نظامی به ایران به آسانی قابل مهار و کنترل نخواهد بود.

آنچه که آمریکا می تواند در جهت مقابله با تهدیدات ایران انجان دهد، حمله به پایگاههای جمهوری اسلامی در عراق، سوریه و یمن می باشد.

به نظر می رسد، دادن چنین احتمالی، یعنی حمله به نقاطی استراتژیک و بیرون از مرزهای ایران و نگرانی از ائتلافی که در منطقه و بر ضد تحریکات و تهدیدات ایران توسط وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو شکل داده شده، دلیل اصلی تصمیم حوثی ها در توقف حملات خود به عربستان سعودی است.

مقامات جمهوری اسلامی، تشکیل این ائتلاف و امکان حملات متمرکز و محدود ایالات متحده آمریکا به پایگاههای نظامی و لوجستیکی خود در کشورهای حامی شان را جدی گرفته و از حوثی ها خواسته اند که حملات خود به عربستان سعودی را متوقف و از تحریک بیشتر جامعه بین الملل خود داری کنند.

آنچه که عربستان سعودی به دنبال آن است، ایجاد ائتلافی بین المللی و محکوم کردن ایران در سازمان ملل متحد در حمایت از حوثی ها، دادن سلاح به پیکارجویان و مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه است. این دیپلماسی و ثابت کردن نقش ایران در حملات اخیر به آرامکو، غرب را نیز از میانجی گری بین ایران و آمریکا دلزده خواهد کرد و اثر چنین پیامدی برای آمریکا و کشورهای منطقه، بسیار موثرتر از یک رویارویی نظامی و ایجاد بحرانی جدید در منطقه است.

رییس جمهور ایران، آقای حسن روحانی و وزیر خارجه، محمد جواد ظریف برای گرفتن روادید سفر به آمریکا جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تلاش بسیار کردند. برای مقامات جمهوری اسلامی حضوردر هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی، به دلیل ائتلاف بین المللی که بر ضد رفتارهای ایران و غیر مسئول بودن این کشور و تهدیدی که برای اقتصاد جهانی محسوب می شود شکل گرفته اهمیتی حیاتی دارد. مقامات نظام بایستی جهت دفاع از خود، حضور در شبکه های خبری آمریکایی و بین المللی و گفتگو با مقامات غربی در نیویورک حضور بهم می رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نزدیک به پنج سال از جنگ ویرانگر یمن می گذرد و میلیونها انسان با بحرانی ترین شرایط انسانی روبرو هستند. فاجعه ای که در تاریخ معاصر نظیر نداشته است.

مهدی المشاط، از گروههای درگیر جنگ در یمن خواسته است تا در مذاکرات واقعی و جدی درگیر شوند که آشتی ملی و صلح را برای این کشور به ارمغان آورد و از دبیر کل سازمان ملل درخواست کرد تا بستر این گفتگوها را فراهم کند. 

اقتصادی ورشکسته ایران و بحران های منطقه به هیچکدام از طرف های درگیر امکان ادامه وضعیت فعلی را نمی دهد. شدت تحریم های آمریکا بر علیه ایران و نگرانی ها از حملات انتحاری و تروریستی گروههای وابسته به جمهوری اسلامی و وخامت اوضاع جنگ در یمن، در نهایت طرف های درگیر را ناچار به گفتگو و مذاکره خواهد کرد.

بیشتر از سردبیری