ازدواج، شرط دولت رئیسی برای بهره‌مندی از نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی وعده داد به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود

رستم قاسمی پیش‌تر وعده داده بود که سالی یک میلیون مسکن می‌سازد- عکس از اقتصاد آنلاین

دولت ابراهیم رئیسی با سروصدای فراوان طرح «نهضت ملی مسکن» را معرفی کرد. اگرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اجرای این طرح به لحاظ اقتصادی امکان‌پذیر نیست، اما وزیر راه و شهرسازی مدعی است که می‌تواند این کار را انجام دهد؛ اما نکته قابل تامل شروط عجیب و سخت‌گیرانه برای ثبت‌نام در این طرح است. در آخرین اظهارنظر، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در مورد شرط تاهل برای ثبت‌نام گفته است: «به افراد بالای ۲۳ سال فرجه و فرصت داده شده که در مدت‌زمان دو سال متأهل شوند تا بتوانند از امتیازات طرح نهضت ملی مسکن برخوردار شوند.»

به گزارش همشهری آنلاین، او در ادامه افزود: «اگر فردی در مدت دو سال ازدواج نکند و اگر فرد واجد شرایطی برای واحد ثبت نام شده وجود داشته باشد، فقط آورده آن‌ها بدون سود برمی‌گردد و اگر متقاضی دیگری نباشد، باید پول زمین و عوارض و سایر تخفیف‌ها را به نرخ روز بپردازند.»

هم‌زمان با این اظهارنظر، رستم قاسمی امروز، ۲۴ بهمن در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه گفت: «مسکن نیاز ضروری کشور است و باوجود ۹ میلیون مجرد که عمده آن‌ها نیاز به مسکن دارند، باید تلاش کنیم حتی بیش از چهار میلیون واحد مسکونی بسازیم.»

او تاکید کرد: «به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود.»

پیش‌تر، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط ثبت‌نام جوانان در طرح «نهضت ملی مسکن» گفته بود: «آقایان مجرد بالای ۲۳ سال که در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام می‌کنند باید تعهد محضری برای متأهل شدن بدهند، در غیر این صورت واحد برای آن‌ها به قیمت کارشناسی شده حساب می‌شود.»

گفته شده بود داوطلبان برای ثبت‌نام در این طرح باید چهار شرط «تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خانه و عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن» را داشته باشند.

قاسمی پیش‌تر وعده داده بود که سالی یک میلیون مسکن می‌سازد. اگرچه او بعدا با تعدیل ادعای خود گفت که طی چهار سال چهار میلیون مسکن می‌سازد. البته او توضیح نداد که در شرایط اقتصادی فعلی چطور بودجه این وعده را تامین می‌کند. خصوصا که ایران تجربه تورم و مشکلات ناشی از اجرای طرح مسکن مهر را نیز داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح «نهضت ملی مسکن» قرار است راهکاری برای حل معضل مسکن در کشور باشد. روشی که بسیاری آن را با طرح مسکن مهر که در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد انجام شد، مقایسه می‌کنند. بااین‌حال کارشناسان اقتصادی معتقدند که کشور در حال حاضر توان اجرای وعده‌های رئیسی را ندارد.

از سوی دیگر وامی که برای خرید طرح «نهضت ملی مسکن» در نظر گرفته شده، عملاً با توانایی اقتصادی بخش بزرگی از جامعه همخوانی ندارد.

ایران در حالی از کمبود مسکن و به‌تبع آن گرانی خانه و اجاره‌بها رنج می‌برد که ابراهیم رئیسی چندین بار در دوران انتخابات، وعده داده که طی دو سال ریاست جمهوری خود، سالی یک میلیون خانه می‌سازد.

بلافاصله، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم مدعی شد «توان مهندسی، فنی و شرکت‌هایی که عملاً بتوانند یک میلیون مسکن را بسازند، در کشور وجود دارد.»

او همچنین، هفته گذشته در حاشیه جلسه شورای عالی مسکن اظهار کرد: بر اساس برنامه رئیس جمهوری مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال و اجرای قانون جهش تولید مسکن که حدود دو هفته قبل به دولت ابلاغ شده، اقدامات انجام و تصمیماتی گرفته شد. وی در ادامه تاکید کرد برای رسیدن به عدد چهار میلیون در چهار سال، این‌گونه نیست که سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. برای حل مسئله زمان‌بندی مجبوریم تعداد زیادتری مسکن را شروع کنیم و برای آغاز کار، دو میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وعده ساخت مسکن میلیونی پیش‌تر هم در دولت محمود احمدی‌نژاد بیان شده بود. قاسمی که در آن دولت هم وزیر نفت بوده، حالا مدعی است که می‌تواند چهار میلیون خانه بسازد. درحالی‌که هنوز وعده‌های مسکن مهر محقق نشده است.

اقتصاددانان و کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که این وعده‌ها امکان‌پذیر نیست. ایران در بدترین شرایط اقتصادی به سر می‌برد. همچنین کمبود مصالح ساختمانی باعث شده تا برخی مانند سیمان طی ماه‌های گذشته افزایش قیمت پیدا کند. به‌طوری‌که برخی اقلام مانند فولاد، سیمان، لوله بین شش تا هفت برابر افزایش قیمت داشته است.

در چنین شرایطی مشخص نیست که دولت چطور می‌خواهد مصالح مورد نیاز ساخت این تعداد مسکن و بودجه آن را تأمین کند.