عملیات ترور تاجر اسرائیلی در استانبول خنثی شد

سازمان اطلاعات ترکیه هشت نیروی امنیتی ایران را که می‌خواستند انتقام فخری‌زاده را بگیرند، دستگیر کرد

گزارش‌ رسانه‌های داخلی ترکیه حاکی از آن است که نیروهای اطلاعاتی وابسته به ایران از آقای گلر در داخل خانه‌اش عکس گرفته‌اند‌ـ عکس از توییتر

رسانه‌های ترکیه از دستگیری هشت نفر خبر دادند که قصد داشتند یائیر گلر، یکی از تاجران موفق اسرائیلی را که ساکن استانبول است، ترور کنند. بر اساس این گزارش، گروهی نه نفره نقشه ترور یائیر گلر را در پاسخ به کشتن محسن‌ فخری‌زاده طراحی کرده بودند.

مقام‌های حکومت ایران کشتن محسن فخری‌زاده را به اسرائیل نسبت داده‌اند و بارها تهدید کرده‌اند که «انتقام» خواهند گرفت. یاسین طاهر مامکندی نام مامور ارشد تیم نه نفره‌ای است که در پی اجرای نقشه ترور یائیر گلر بودند.

هم‌زمان با دستگیری متهمان، گلر به رسانه‌ها گفت: «من یک تاجر اسرائیلی در ترکیه‌ام و یک شرکت تحقیق و توسعه مهندسی دارم. به من اطلاع داده‌اند که ایرانی‌ها تعقیبم کرده‌اند و قصد دارند من را ترور کنند.»

رسانه‌های ترکیه از گلر به عنوان «تاجری توانمند» در صنایع نظامی نام برده‌اند. شرکت گلر در زمینه تامین ماشین‌آلات فلزی برای صنایع خودروسازی، هوافضا و پزشکی فعالیت می‌کند و در ترکیه مستقر است.

گزارش‌ رسانه‌های ترکیه حاکی از آن است که نیروهای اطلاعاتی وابسته به ایران از آقای گلر در داخل خانه‌اش عکس گرفته‌اند. سال گذشته، برخی مقام‌ها و رسانه‌های حکومت ایران مدعی شده بودند که اسرائیل در قتل محسن فخری‌زاده دست داشت و او را با «تفنگ کنترل از راه دور ترور کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اورشلیم‌ پست، عملیات خنثی‌سازی طرح ترور یائیر گلر و دستگیری متهمان با همکاری نیروهای اطلاعاتی اسرائیل و ترکیه انجام شد.

بر اساس اعلام سازمان اطلاعات ترکیه، افراد ناشناس از مدتی قبل، محل زندگی و کار این تاجر اسرائیلی را زیر نظر داشتند و از او فیلم و عکس می‌گرفتند.

سازمان اطلاعات ترکیه با پس از اطلاع از این موضوع، سازمان موساد را در جریان گذاشت و در نهایت، تاجر اسرائیلی به مکانی امن منتقل شد.

این خبر در حالی اعلام شد که یک روز قبل نیز سازمان اطلاعات ترکیه از دستگیری ۱۷ نفر خبر داد که قصد ربودن یکی از مخالفان حکومت ایران را داشتند.

روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند عملیات ربودن شهنام گلشنی را تیمی متشکل از یک دادستان، افسران ارتش و مالک یک شرکت تجاری بر عهده داشتند. شهنام گلشنی ساکن شهر زنگولداغ ترکیه است و از او به‌عنوان یکی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران نام برده می‌شود.

این نخستین بار نیست که نیروهای اطلاعاتی ایران در ترکیه اقدام به ربودن و ترور افراد می‌کنند. سعید کریمیان، مدیر شبکه تلویزیونی جم، و مسعود مولوی، مدیر کانال تلگرامی جعبه سیاه، نیز در سال‌های گذشته در ترکیه ترور شدند.

مهر ماه امسال هم رسانه‌های رسمی ترکیه خبر دادند ماموران اطلاعاتی این کشور هشت نفر را که قصد داشتند یک خلبان سابق نیروی هوایی را از شهر وان بربایند، دستگیر کردند.