تظاهرات گسترده علیه کودتای نظامی در سودان

مبارزه مردم سودان با حکومت نظامی و برای ادامه روند انتقال دموکراتیک همچنان ادامه دارد

در پی کودتای ژنرال‌های سودان، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر دولت انتقالی پیشین، کنار زده شد- AFP

روز پنجشنبه هزاران سودانی در ادامه اعتراضات به کودتای نظامی سال گذشته بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. معترضان می‌خواهند که نظامیان هیچ نقشی در حکومت  دوره انتقالی نداشته باشند.

به نوشته فرانس ۲۴، این معترضان که در شهر «ام‌درمان» به خیابان آمده بودند و پرچم‌های سودان و پوسترهای معترضان کشته شده را در دست داشتند، به یکدیگر هشدار می‌دادند که مراقب نیروهای امنیتی باشند.

آن‌ها شعار می‌دادند: «به ارتش تکیه نکنید، قابل اعتماد نیست» و ادامه فریاد می‌زدند: «به خیابان تکیه کنید، مردم به شما خیانت نمی‌کنند.»

این شعارها به‌طور کنایه‌آمیزی به سرکوب خونین ارتش سودان در اعتراضات قبلی اشاره دارد. بنا به آمار کمیته مرکزی پزشکان سودان، در تظاهرات‌های گذشته دست‌کم ۷۹ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

فعالان سیاسی سودان می‌گویند این راهپیمایی فقط آماده سازی برای تظاهرات بزرگ‌تری است که قرار است روز ١٤ فوریه انجام شود.

درحالی‌که سودان شلیک به سمت معترضان را رد کرده است، دیده‌بان حقوق بشر جزئیات نحوه استفاده نیروهای امنیتی از گلوله‌های جنگی و پرتاب گاز اشک‌آور را تایید کرده است.

طبق توافق روز ۲۱ نوامبر، انتخابات جدید قرار است در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ (اوایل تابستان ۱۴۰۲) برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مبارزه مردم سودان با حکومت نظامی و برای ادامه روند انتقال دموکراتیک همچنان ادامه دارد. تظاهرکنندگان خواستی آشنا را تکرار کردند: بازگشت دولت غیرنظامی‌ها که بتواند روند انتقال دموکراتیکی را به انجام برساند که سه سال پیش در چنین روزی در پی اعتراض‌های مردمی آغاز شد؛ اعتراض‌هایی که نخستین پیروزی‌اش سرنگونی عمر بشیر، دیکتاتور دیرپای سودان بود.

در پی کودتای ژنرال‌های سودان، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر دولت انتقالی پیشین، کنار زده شد. او هفته‌ها در حصر خانگی بود، اما در روز ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) آزاد شد و به سمت خود بازگردانده شد. قبول این سمت جدید از سوی حمدوک باعث شد بسیاری از چهره‌های جنبش دموکراسی‌خواهی به مخالفت با او برخیزند و آن را تلاش رژیم کودتا برای مشروعیت بخشیدن به خود بخوانند.

از آن زمان اعتراضات وسیعی علیه دولت سودان بر پا شده است.

بیشتر از جهان