گزارشگر ویژه سازمان ملل: به مصونیت مقامات جمهوری اسلامی پایان دهید

در گزارش به سرکوب معترضان به بی‌آبی در خوزستان و اصفهان، مصادره اموال بهاییان، شلیک به کولبران و بازداشت خبرنگاران اشاره شده است

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در آخرین گزارش خود بار دیگر مسئله کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷، سرکوب خونین معترضان به انتخابات در سال ۸۸ و کشتار گسترده در آبان ۹۸ را یادآور شد و از جامعه جهانی خواست تا به مصونیت مقامات جمهوری اسلامی پایان دهد.

در این گزارش که قرار است در نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل طرح شود، ضمن ابراز نگرانی از محدود کردن آزادی بیان و آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، حق مناسب زندگی، چگونگی مواجهه حکومت ایران با همه‌گیری کووید-۱۹ و وضعیت زنان و اقلیت‌ها، از جامعه بین‌الملل خواسته شده تا مسئولان حکومت ایران را در قبال نقض گسترده حقوق بشر پاسخگو کند.

در بخشی دیگر، سرکوب معترضان به بی‌آبی در خوزستان و اصفهان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته شده، به‌عنوان اقداماتی مغایر با حقوق بشر یاد شده است.

 از دیگر مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده است، مصادره اموال بهاییان، تخریب سرپناه مردم در مناطق دورافتاده مانند سیستان و بلوچستان، شلیک به کولبران، بازداشت خبرنگاران، توقیف رسانه‌ها، محدود کردن سرعت اینترنت و دسترسی شهروندان به آن و همچنین تلاش حکومت برای جلوگیری از سقط جنین را می‌توان نام برد.

او پیش‌تر نیز در گزارشی که آبان سال جاری منتشر کرده بود، از وضعیت بد حقوق بشر در ایران، اجازه ندادن برای سفر او به ایران، دستگیری کنشگران حقوق بشر و وکلا، ادامه نگران‌کننده اعدام‌ها و خصوصا اعدام کودکان، بدتر شدن وضعیت اقلیت‌های مذهبی و قومی و تاثیر بد تحریم‌ها بر وضعیت بهداشت و سلامت در ایران انتقاد کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل همچنین در تیرماه سال جاری و پس از به ریاست جمهوری رسیدن ابراهیم رئیسی، خواستار تحقیقات مستقل درباره اعدام‌ زندانیان سیاسی در دهه ۱۳۶۰ به دستور حکومت جمهوری اسلامی و نقش ابراهیم رئیسی به‌عنوان معاون دادستان وقت تهران در آن اعدام‌ها شد.  

جاويد رحمان دراین‌باره گفت:‌ «حالا که رئیسی رئیس‌جمهور شده، وقتش رسیده و مهم است که تحقیقات درباره وقایع سال ۱۹۸۸ و نقش افراد در آن‌ها را آغاز کنیم. در غیر این صورت درباره این رئیس‌جمهور و گزارش‌ها درباره نقش تاریخی او در اعدام‌های دسته‌جمعی، نگرانی‌های جدی خواهیم داشت.»

ایران به همراه سوریه و اریتره جزو معدود کشورهای جهان هستند که به رای شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگری ویژه در امور حقوق بشر برای آن‌ها تعیین شده است. 

در تاریخ شش ژوئیه ۲۰۱۸، آقای جاوید رحمان به‌عنوان سومین گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و به‌طور رسمی در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد. سرپرست سابق، خانم عاصمه جهانگیر از نوامبر ۲۰۱۶ تا زمان درگذشتش در فوریه ۲۰۱۸، این مسئولیت را بر عهده داشت. قبل از جهانگیر نیز،  احمد شهید از ژوئن ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۶ عهده‌دار این سمت بود.

 رحمان استاد حقوق بین‌الملل حقوق بشر در دانشگاه برونل لندن است و حقوق بشر و قوانین اسلامی را تدریس می‌کند.