پنهان‌کاری سازمان ملل در مورد کشته شدن دو کارمند امداد در سوریه

ادعای فعال سوری: سازمان ملل متحد وجود‌ «رابطه‌ای مسموم و ناسالم» با دولت حاکم بر دمشق را پذیرفته بود

مقام‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ پیام‌های داخلی این نهاد مبنی بر اینکه نیروهای مسلح اسد این دو تن را کشته‌اند، به اطلاع عموم نرسانده‌اند‌ـ SANA/AFP

بر اساس برخی گزارش‌ها، سازمان ملل متحد اقدام رژیم بشار اسد به کشتن دو تن از کارکنان خدمات بشردوستانه را که در سال ۲۰۱۶ بین حلب و حمص فعالیت می‌کردند، پنهان کرده است.

روزنامه اورشلیم پست روز پنجشنبه در گزارشی با این مقدمه نوشت که تحقیقات یک ساله در مورد ادعای سوءمدیریت سازمان ملل در سوریه می‌تواند این نکته را فاش کند که ظاهرا مقام‌های این سازمان در سال ۲۰۱۶ پیام‌های داخلی این نهاد بین‌المللی را مبنی بر اینکه نیروهای مسلح اسد این دو تن را کشته‌اند، به اطلاع عموم نرسانده‌اند.

این روزنامه اسرائیلی از قول یک منبع مرتبط با سازمان ملل در خاورمیانه، نوشت اکراه و بی‌میلی برای تحقیق و گزارش کشته شدن این دو تن می‌تواند نشان‌دهنده ترس سازمان ملل از ممنوع اعلام شدن ماموریت‌های آتی آن در سوریه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد علی عبدالله، پژوهشگر و فعال سوری در حوزه حقوق بشر و دموکراسی که مدیراجرایی نهادی تحت عنوان «مرکز عدالت و پاسخگو کردن سوریه» در واشنگتن است، می‌گوید سازمان ملل متحد وجود «رابطه‌ای مسموم و ناسالم» با دولت حاکم بر دمشق را پذیرفته بود. به گفته او، رژیم سوریه به آن‌ها اجازه داده بود در ازای همکاری با دمشق یا پنهان‌کاری تخلف‌های آن، به مکان‌هایی که در آن‌ها عملیات انجام می‌شود، دسترسی داشته باشند.

در ادامه گزارش اورشلیم پست آمده است که سازمان ملل نه تنها قتل دو کارمند مذکور را در اسناد عمومی فاش نکرد که تصمیم گرفت شواهد مرتبط با آن را از وب‌سایتش که بر اساس سخنان یک مقام محلی سازمان ملل در سوریه تنظیم شده بود، حذف کند.

در ژوئن ۲۰۲۱، در پی ارسال یک تقاضای رسانه‌ای از سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی ویدیو نشستی خبری را که ۲۸ آوریل ۲۰۱۶ در ژنو برگزار شد و در جریان آن، مترجم انگلیسی به عربی به قتل یکی از کارکنان در جریان ماموریت امدادرسانی اشاره کرد، از وب‌سایت پاک کرد.

در آن نشست خبری، جان اگلند، مشاور خدمات بشردوستانه نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، که به زبان انگلیسی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، به قتلی که مترجم عربی از آن گفته بود، اشاره‌ نکرد و سازمان ملل هم از ارائه توضیح درباره دلیل حذف فایل ویدیویی نشست بلافاصله بعد از دریافت تقاضایی رسانه‌ای در این ارتباط، خودداری کرد.

یک مقام محلی سازمان ملل، که به دلیل نگرانی از اقدام‌های تلافی‌جویانه در محل کار نخواست هویتش فاش شود، گفت بازبینی پیام‌های داخلی سازمان نشان می‌دهد که در ۲۵ آوریل ۲۰۱۶ درباره کشته شدن دو کارمند امدادی گزارشی ارسال شده بود.

بیشتر از جهان