حمایت مجدد ستاره هالیوودی از مدافعان محیط زیست ایران

ستاره هالیوودی مدافع محیط زیست، لئوناردو دی کاپریو، بار دیگر توجه اذهان عمومی را به فعالان محبوس محیط زیست ایران جلب کرد. او که پیشتر نیز از هوادارانش خواسته بود تا به کارزار درخواست آزادی آنها بپیوندند، اینبار با انتشار تصویری ناب از یوزپلنگ ایرانی به فعالیت های محیط زیستی این افراد اشاره کرد. وی در پست اینستاگرامی خود نوشت:

«بهترین راه برای ثبت حیوانات در خطر مثل چیتای آسیایی (یوزپلنگ ایرانی) که تنها در ایران وجود دارد، استفاده از سه پایه دوربین است. با بهره گرفتن از تجربه دانشمندان ایرانی، جنگلبانان محلی و با مجوز از اداره محیط زیست ایران و حمایت مجله نشنال جئوگرافیک توانستم این عکس کمیاب از یوزپلنگ نر ایرانی را که دارد از کوه رد می شود، تهیه کنم. عکس دوم کار تیمی را نشان می دهد که در محل کار لازم است. من از دوستانم در ایران برای کمک هایشان سپاسگزارم و پریشان هستم از اینکه دو نفر از کسانی که در این عکس دیده می شوند هم اکنون بیش از یکسال است که در زندان به سر می برند و به اتهام جاسوسی از طریق استفاده از سه پایه بازداشت شدند. یکی از آنها ممکن است به اعدام محکوم شود اما سه پایه های دوربین ابزار جاسوسی نیستند. هومن جوکار و امیرحسین خالقی با دولت کار می کردند، نه بر علیه آن. جنگلبانان محلی هم با آنها در محل همکاری می کردند. آنها سر خود کاری انجام نمی دادند. آنها وطن پرستانی هستند که مصممند تا یکی از قدرتمندترین سمبل های طبیعت ایران را از خطر انقراض نجات دهند. باز با این حال، آنها الان به همراه شش تن دیگر از همکارانشان که در عکس سوم دیده می شوند، در دادگاه هستند. لطفا درباره این ناعدالتی اطلاع رسانی کنید و طومار Care2 را امضا کنید».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#Regram #RG @franslanting: Photos by @FransLanting The best way to document endangered animals like the Asiatic cheetah, which occurs only in Iran, is to use camera traps. It took the combined expertise of Iranian scientists and local wildlife rangers along with the permission of Iran’s Department of Environment and the support of an @NatGeo assignment to enable me to make this rare image of a male cheetah crossing a mountain pass. The second photo shows the teamwork that is required in the field. I am thankful to my friends in Iran for their help and devastated that two of the people shown in this photo have been in jail for more than a year now, accused of using camera traps for espionage: One of them may face the death penalty. But camera traps are not spy tools. Houman Jowkar and Amirhossein Khaleghi Hamidi worked with the government, not against it, and local rangers worked with them in the field. They were not operating on their own. They are patriots dedicated to saving one of Iran’s most powerful natural symbols from extinction. Yet they are on trial now along with six of their colleagues shown together in the third photo. Please spread word about this injustice and sign the Care2 petition by clicking on the link in my Instagram bio. @hrouhani @jzarif_ir @hediyehtehrany @Reza_Kianian_Official @mitra.hajjar @raisi_org @richardbranson @leonardodicaprio @hope4nature #ConservationIsNotaCrime #Free_Iran_Conservationists #anyhopefornature #hope4nature⁩⁩ #ConservationNeedsCameratraps #cheetahs #bigcats

A post shared by Leonardo DiCaprio (@leonardodicaprio) on

طومار مذکور تاکنون نزدیک به ۱۷۰ هزار امضا جمع کرده است. سام رجبی، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز دیگر فعالان محیط زیستی هستند که در عکس دیده می شوند و هم اکنون بیش از یک‌ سال است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار دارند.

پیشتر دی کاپریو که سفیر صلح سازمان ملل متحد نیز هست، در توئیتی درباره بازداشت این افراد نوشت و خواستار آزادی آنان شد. خبرگزاری محافظه کار تسنیم همان موقع در برخورد با این روند نوشت: «آنچه مداخله "دی‌کاپریو" در یکی از مهم‌ترین پرونده‌های امنیتی ایران به‌نمایش می‌گذارد، ردپای دیگری از "گری لوییس" به‌عنوان هماهنگ‌کننده پیشین سازمان ملل در تهران در پرونده جاسوسان محیط زیست است».

تاکنون پنج جلسه دادگاه گروهی و سه جلسه دادگاه انفرادی برای متهمان این پرونده برگزار شده در حالیکه، بر اساس گزارش ها دسترسی به وکیل وجود نداشته است. به گفته کاظم حسینی، وکیل مورد تایید قوه قضاییه، به رسانه های خبری ایران، «ضابطان، اجازه صحبت وکلا با آن‌ها (فعالان محیط زیست) را نداده‌اند و در مجموع در حد احوالپرسی با موکلان خود ارتباط داشته‌اند».

البته دی کاپریو در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ نیز از ایران نوشته بود. وی در صفحه اینستاگرامش عکسی از دریاچه ارومیه منتشر کرد و نوشت: «یک کشتی مخروبه در دریاچه خشک‌شده ارومیه در شمال غربی ایران. این بزرگترین دریاچه نمک در خاورمیانه است اما در حال حاضر فقط پنج درصد از آب آن باقی مانده. از دو دهه پیش به‌دلیل تغییر آب‌وهوا، ساخت‌وساز سد و کاهش بارندگی، دریاچه رو به خشکی رفته است».

در همین راستا گفتنی است بر اثر سیل های پی در پی سال ۹۸ تعدادی از دریاچه ها و تالابهای خشک شده و یا کم آب شده جانی دوباره یافتند و این نکته پس از آن است که سال ۹۶-۹۷ خشکسالترین سال ایران طی ۵۰ سال گذشته اعلام شده بود. تصاویر بی بی سی فارسی از قبل و بعد روند خشکسالی نشان می دهد که دریاچه ارومیه، تالاب انزلی، تالاب گاوخونی، تالاب هورالعظیم و دریاچه بختگان از جمله مکان هایی هستند که دوباره پرآب شده اند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست نیز اعلام کرد که نه تنها ۹۰ درصد تالاب های ایران پر شده اند، بلکه احتمال رفع خطر کم آبی در ایران هم وجود دارد.