سویه جدید سوزاک، مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود

«با برداشتن چند گام ساده می‌توانید خطر ابتلا به سوزاک و دیگر بیماری‌های مقاربتی را کاهش دهید»

این سویه در مقابل «سِفتریاکسون» آنتی‌بیوتیکی که برای درمان «اس‌تی‌آی» تجویز می‌شود، مقاوم است-New Scientist

روز سه‌شنبه، سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا تایید کرد که در انگلستان موارد جدید بیماری سوزاک مقاوم به آنتی‌بیوتیک، شناسایی شده است.

یک زن بیست‌وچندساله و یک زوج دگرجنس‌گرای ساکن «میدلندز» در همان رده سنی به سوزاک موسوم به «نایسریا گونوره» - باکتری که باعث عفونت مقاربتی (اس‌تی‌آی) می‌شود، مبتلا شده‌اند.

این سویه باکتری در مقابل «سِفتریاکسون» آنتی‌بیوتیکی که عمدتا در بریتانیا برای درمان «اس‌تی‌آی» تجویز می‌شود، مقاوم است. این سه مورد جدید، افزون بر مواردی است که در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام شد.

هنوز نتایج آزمایش‌های بعدی در مورد بهبود یافتن یا نیافتن این سه مورد اخیر مشخص نشده است. درمان در مورد مرد بیست‌وچندساله‌ای که بیماری‌اش در ماه دسامبر تشخیص داده شد، موفقیت‌آمیز بوده است.

دکتر کیتی سینکا، رئیس بخش بیماری‌های مقاربتی در سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا (یو کی اچ اس ای) می‌گوید: «ما اکنون پس از دو سال است که موردی از ابتلا به این نوع سوزاک که درمانش مشکل است را مشاهده نکردیم، تنها ظرف دو ماه گذشته شاهد چهار مورد جدید آن بوده‌ایم. هنوز زود است بگوییم آیا این آغاز یک‌روند طولانی‌مدت است یا نه، اما می‌دانیم بیماری‌های مقاربتی درمجموع رو به افزایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ابتلا به بیماری مقاربتی به‌سادگی مصرف یک دارو و ادامه زندگی عادی نیست. این بیماری‌ها در صورت نبود درمان صحیح، می‌توانند پیامدهای بلندمدتی بر سلامت شما یا شریک زندگی‌تان داشته باشند. این پیامد با افزودن عامل باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک به‌مراتب گسترده‌تر است.» 

«با برداشتن چند گام ساده می‌توانید خطر ابتلا به سوزاک و دیگر بیماری‌های مقاربتی را کاهش دهید. با تمام شریک‌های جدید زندگی یا تماس‌های جنسی گاه‌به‌گاه، منظم و به‌درستی از کاندوم استفاده کنید، مرتبا برای تشخیص بیماری مقاربتی آزمایش بدهید و اگر دچار عوارضی ازجمله ترشحات غیرمعمول شدید تا هنگامی‌که آزمایش نداده‌اید از تماس جنسی خودداری کنید.»

عوارض معمول بیماری سوزاک شامل ترشحات غلیظ سبزرنگ از واژن یا آلت تناسلی مرد، درد هنگام ادرار، درد و ناراحتی در مقعد و در زنانی که رحم و تخمدان دارند، درد در ناحیه شکم و خونریزی در میان دو قاعدگی است.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان