پایان کار عمرالبشیر؛ ارتش حکومت انتقالی تشکیل می دهد

تحولات در سودان

پس از نزدیک به پنج ماه تظاهرات ضد دولتی، ارتش سودان اعلام کرده است که عمر البشیر رییس جمهوری این کشور را از قدرت خلع و بازداشت کرده است.

اعود محمد بن عوف وزیر دفاع سودان روز پنجشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی با اعلام پایان سی ساله حاکمیت عمر البشیر گفته است که ارتش کنترول اوضاع را به دست دارد و برای دو سال آینده الی برگزاری انتخابات شورای انتقالی نظامی تشکیل می شود.

ارتش همچنان با اعلام وضعیت اضطراری و آتش بس سراسری، قانون اساسی مصوب سال 2005 این کشور را نیز به حالت تعلیق درآورده است. ارتش حریم هوایی سودان را نیز برای 24 ساعت آینده بسته است.  

معترضان طرح تشکیل شورای انتقالی نظامی را غیرقانونی می دانند و خواهان اداره انتقالی غیرنظامی اند.

 تظاهرات در دسامبر سال گذشته میلادی پس از آن آغاز شد که حکومت تلاش کرد تا نرخ مواد غذایی به شمول نان را افزایش دهد.

عمر البشیر رییس جمهوری برکنار شده  سودان در یک کودتا در 1989 قدرت را به دست گرفت. سیاست های تفرقه افگنانه نژادی و مذهبی حکومت او منجر به جنگ داخلی در سودان شد که در نهایت با تشکیل کشور سودان جنوبی در 2011 به پایان رسید.  

ده سال پیش دادگاه بین المللی کیفری حکم بازداشت عمرالبشیر را به اتهام نسل کشی و جنایات جنگی در منطقه دارفور در جریان شورشگری سال 2005 صادر کرد. حمایت عمرالبشیر از  شبه نظامیان عرب در این منطقه باعث شد که نزدیک به سه صد هزار تن در این خشونت ها کشته شوند.

  دولت ایالات متحده آمریکا، حکومت عمرالبشیر را در 1993 به دلیل حمایت از شبه نظامیان اسلام گرا جز فهرست دولت های حامی تروریسم قرار داد و تحریم کرد.

اسامه بن لادن رهبری القاعده پیش از این که در میانه دهه نود میلادی به دعوت شماری از رهبران جهادی افغانستان به آن کشور برود، "مهمان" عمرالبشیر بود.

سودان در سی سال حاکمیت البشیر شاهد شورشگری های متعدد، ورشکستگی اقتصادی و کش و قوس های دیپلماتیک با کشورهای منطقه و جهان بوده است.

عمر البشیر دومین دیکتاتور آفریقایی است که در یک ماه گذشته در نتیجه تظاهرات گسترده ضد دولتی مجبور به کناره گیری می شود.  عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهوری الجزایر  ماه پیش از پس دو دهه مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

بیشتر از