حمله شبکه‌های اجتماعی چین به پاتیناژباز متولد آمریکا

بعد از زمین خوردن و آخر شدن ژو، تیم چین از جایگاه سوم به پنجم سقوط کرد

ژو در یک خانواده مهاجر چینی در لس‌آنجلس متولد شده است - NAN VATSYAYANA / AFP

نخستین رقابت «ژو یی»، اسکیت‌باز کالیفرنیایی که تصمیم گرفته بود به تیم المپیک زمستانی چین بپیوندد، با شکست و در پی آن رسوایی همراه شد.

این ورزشکار ۱۹ ساله اسکیت نمایشی روی یخ (پاتیناژ) که امیدوار بود جایگاهی برای خود در میان چینی‌ها باز کند، روز یکشنبه، ۶ فوریه، حین نمایش به‌شدت زمین خورد و در جایگاه آخر قهرمانی قرار گرفت.

واکنش بسترهای شبکه‌های اجتماعی چین به این واقعه با هشتگ «ژو افتاده است»، ظرف تنها چند ساعت ۲۰۰ میلیون بازدیدکننده داشته است. بسیاری پرسیده‌اند که چرا ژو، اسکیت‌باز آمریکایی، برای نمایندگی چین انتخاب شده و نه اسکیت‌بازانی که در چین متولد شده‌اند.

تویيتی که این واقعه را یک «رسوایی» توصیف کرد، ۱۱ هزار تایید گرفته است.

اما تا ساعات شب به وقت چین، هشتگ شکست ژو به دلیلی یا دلایلی که روش نیست، حذف شد.

ژو نخستین ورزشکار تیم اسکیت نمایشی روی یخ تیم چین بود. او در بدو ورود روی یخ، با استقبال و تشویق چینی‌های حاضر در استادیوم سربسته پکن رو‌به‌رو شد. اما کمی بعد به دنبال پرشی ناقص، زمین خورد و به دیواره میدان برخورد کرد. پس از آن هم پرش دیگری را در طول بازی انجام نداد و نهایتا کمترین امتیاز را در آن دور رقابت به دست آورد.

به همین دلیل، تیم چین از جایگاه سوم به پنجم سقوط کرده است که تنها حاشیه اندکی برای ورود به دور بعدی رقابت‌ها برای آن باقی می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این واقعه، ژو در حالی که اشک‌های خود را پاک می‌کرد، گفت: «ناراحت و قدری خجالت‌زده‌ام. فکر می‌کنم زیر فشار بوده‌ام، چون می‌دانم همه در چین از بابت انتخاب (من) برای رقابت‌های تکی تیم (اسکیت نمایشی) زنان شگفت‌زده شده‌اند، و واقعا می‌خواستم توانایی‌ام را به آن‌ها نشان دهم، اما متاسفانه نتوانستم.»  

ورزشکاران چینی برای دستیابی به پیروزی سخت تحت فشارند، زیرا دولت چین کسب مدال را نشانه‌ای از قدرت ملی تلقی می‌کند. 

ژو در میان دست‌کم دوازده ورزشکار خارجی است که چین در سال‌های اخیر با هدف دستیابی به مدال‌های بیشتر در المپیک زمستانی، به کار گرفته است. اما حملات علیه ژو همچنین نمایانگر فشاری است که این ورزشکاران که تابعیت چین را پذیرفته‌اند، برای رقابت زیر پرچم آن کشور تحمل می‌کنند.

ژو در یک خانواده مهاجر چینی در لس‌آنجلس متولد شده است، اما در سال ۲۰۱۸ با پس دادن تابعیت آمریکایی و تغییر نامش از بورلی ژو به ژو یی، تصمیم گرفت به تیم ورزشکاران چین بپیوندد.

اما او در چین به‌دلیل مسلط نبودنش به زبان چینی مورد انتقاد قرار گرفت. 

یکی از کاربران «ویبو» (شبکه اجتماعی اینترنتی چین) نوشت: «لطفا بگذارید اول چینی یاد بگیرد بعد از وطن‌پرستی دم بزند.»

برخی دیگر، به خانواده مرفه او حمله کرده‌اند. پدر ژو یک دانشمند هوش مصنوعی است که در این زمینه جایزه برده است. او در سال ۲۰۲۰ سمت خود را در دانشگاه پکن رها کرد و به دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس پیوست.

بیشتر از جهان