زنی از هند که نغمه‌هایش دل افغان‌ها را ربود

رفت آن‌که می‌سرود «زندگی چیزی جز قصه من و تو نیست»

در سال ۱۹۸۴ بار دیگر نام لتا منگیشکر با ۳۰ هزار ترانه در کتاب گینس ثبت شد-AFP

لتا منگیشکر، اسطوره موسیقی هند و جهان، صبح روز یک‌شنبه، ۱۶ بهمن در ۹۲ سالگی درگذشت. نارندرا مؤدی، نخست‌وزیر هند، مرگ این هنرمند را تایید کرد و در توییتر نوشت: «لتا، خواهر مهربان و دلسو، ما را ترک کرد. خلاء وجود او در میان ملت ما هرگز پر شدنی نیست. نسل‌های آینده او را به‌عنوان نماد فرهنگ هند به یاد خواهند آورد که صدای خوش‌آهنگش توانایی بی‌نظیری در مسحور کردن مردم داشت.» نخست‌وزیر هند همچنان افزود، او برای چندین دهه از نزدیک شاهد تحولات دنیای فیلم‌سازی هند بود. فراتر از فیلم، او همیشه به رشد هند علاقه داشت. او همیشه دوست داشت کشورش را قوی و توسعه‌یافته ببیند.

لتا منگیشکر از اوایل ماه ژانویه به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستانی در بمبئی هند بستری بود. او هم‌زمان با ابتلا به کرونا به ذات‌الریه نیز مبتلا شد. پزشکان هرچند در دو سه روز گذشته از بهبود نسبی او خبر دادند، اما او صبح روز یک‌شنبه، ششم فوریه جهان را وداع گفت. لتا منگیشکر یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان عرصه موسیقی در جهان است. او در سال ۱۹۲۹ به دنیا آمد و از ۱۳ سالگی وارد عرصه آوازخوانی شد. سال‌ها او را یکی از اعجوبه‌های زنده جهان می‌نامیدند؛ زیرا در آن سال‌ها گاهی در یک روز دو آهنگ می‌خواند. در سال ۱۹۷۴، نام لتا منگیشکر در کتاب رکوردهای گینس به دلیل خواندن ۲۵ هزار آهنگ ثبت شد. در سال ۱۹۸۴ بار دیگر نام او با ۳۰ هزار ترانه در کتاب گینس ثبت شد.

او جوایز و نشان‌های زیادی در طول نزدیک به ۷۰ سال کار هنری خود به‌دست آورد و دومین هنرمند هند است که عالی‌ترین نشان شهروندی هند (بهارات رتنا) را نیز دارد. لتا منگیشکر در افغانستان هم به‌اندازه هند محبوب و شناخته‌شده است. نسل‌های اخیر با آهنگ‌های سرشار از جذبه و عشق او زندگی کرده‌اند، عشق ورزیده‌اند و ناکام شده‌اند. در دهه‌های گذشته بیشتر جوان‌های عاشق به معشوقه خود حتما یک آهنگ از لتا را پیشکش کرده‌اند. در سال‌های گذشته که رستوران‌داری در افغانستان بیشتر سنتی و محلی بود، آهنگ‌های لتا همیشه زینت‌بخش این رستوران‌‌ها بود. آهنگ‌های لتا منگیشکر همچنین زینت خانه‌ها نیز بودند و آن زمان که تنها وسیله شنیداری ضبط صوت و کاست بود، کاست‌های فراوانی از لتا در خانه‌های مردم وجود داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مرگ لتا واکنش‌های زیادی را در میان شبکه‌های اجتماعی در افغانستان نیز به وجود آورد. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ازجمله هنرمندان عرصه موسیقی مرگ او را تکان‌دهنده خواندند. هنگامه، آوازخوان افغان در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «همه انسان‌های این کره خاکی روزی می‌میرند؛ اما مرگ بعضی انسان‌ها جهان را تکان می‌دهد. لتا منگیشکر، اسطوره موسیقی شرق، این جهان بی‌وفا را وداع گفت.»

ضیا شهریار، روزنامه‌نگار افغان در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «اسطوره موسیقی هندوستان از این جهان رخت بربست. لتا منگیشکر، یکی از ارجمندترین خوانندگان جهان که در طول زندگی خود ده‌ها هزار آهنگ تولید کرد، در ۹۲ سالگی درگذشت. او ملکه موسیقی هند بود و آهنگ‌هایش میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد.»

لتا منگیشکر در طول نزدیک به ۷۰سال فعالیت هنری خود بیش از ۴۰ هزار آهنگ به ۳۰ زبان رایج در هند خواند. او تقریبا با تمام آهنگ‌سازان هندوستان کار کرد؛ اما از چند سال پیش به دلیل سالخوردگی کار آوازخوانی را رها کرده بود. او خواهر کوچکی به نام آشا بهوسلی دارد که مانند او آوازخوان است و پس از لتا منگیشکر محبوبیت زیادی در کشور هند دارد. پدر لتا نیز آوازخوان بود و دخترش را از پنج‌سالگی با موسیقی آشنا کرد.

 

بیشتر از موسیقی