مردم ایران گوشت قربانی تحریم‌ها

کمیاب شدن داروی ضد اضطراب بیماران اعصاب و روان

عکس از شبکه‌های اجتماعی/ فلوکستین دارویی که این روزها به شدت در ایران کمیاب شده است.

جمعه ۲۰ سپتامبر بانک مرکزی ایران در لیست تحریم‌های جدید قرار گرفت. به گفته دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا این تحریم از جمله سنگین‌ترین تحریم‌هاست که علیه کشوری اعمال شده است. بیشترین میزان فشار تحریم‌ها علیه ایران نه بر دوش دولت بلکه بر مردم ایران است. مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که غذا و دارو جز تحریم‌ها قرار نگرفته است، اما در عمل شرکت‌های دارویی دنیا به خاطر پیچیدگی‌های قابل پیش‌بینی اقتصادی تحریم‌ها و خطراتش با ایران همکاری نمی‌کنند. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید: «ایالات متحده دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم ایران را از تحریم ها معاف کرده است». و بر این مسئله بدون در نظر گرفتن واقعیت هر روزه زندگی مردم در ایران پافشاری می‌کند.

در شبکه‌های اجتماعی نزدیکان بیماران سرطانی در طلب کمک برای پیدا کردن دارویی کمیاب هستند. استیصالی که به‌هیچ عنوان نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. بیشترین میزان فشار تحریم‌ها بر کم‌درآمدترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه است.

 به گزارش روزنامه اعتماد مریم رسولیان، رییس انجمن روانپزشکی از کمیاب شدن داروی ضد اضطراب بیماران اعصاب و روان خبر داده است.

«تاکنون هیچ تحقیق علمی که مبین کیفیت بهتر داروی خارجی از ایرانی یا به عکس باشد، وجود ندارد. اما تجویز دارو برای بیماران از سوی پزشکان یک تجربه شخصی و بالینی است و آن را نمی‌شود تعمیم داد. به طور کلی در یک دوره‌ای وضعیت داروی بیماران اعصاب و روان ما بسیار بد بود. ما در تهیه داروهای خیلی رایج مشکل داشتیم. دارویی مثل فلوکستین که خیلی رایج استفاده می‌شود تقریبا نبود. به ‌شدت بیماران با مشکل روبه‌رو بودند. الان کمی بهتر شده است یعنی دارو هست و به تعداد محدود می‌دهند. متاسفانه اتفاقی که می‌افتد بدین گونه است که آن چند تا دارویی که کمبود داشت، می‌آید و یک سری داروی دیگر کمبود پیدا می‌کنند. الان داروی ضد اضطراب بوسپیرون بسیار کمیاب شده است. به نظر می‌آید که تعادل و تنظیم بازار دارو وجود ندارد».

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بازار دارو در ایران اعلام کرده بود که بهای داروهای وارداتی در این کشور همزمان با سقوط ۷۰ درصدی ارزش ریال مقابل دلار به شدت افزایش یافته است.

براساس این گزارش حتی دسترسی به داروهای تولید داخل هم سخت‌تر شده است چون هزینه آن‌ها برای افراد معمولی قابل پرداخت نیست.

در این بین سعید نمکی، وزیر بهداشت، در مورد تاثیر تحریم‌ها بر دارو گفته بود: «آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که دارو و تجهیزات پزشکی در معرض تحریم‌ها نیستند اما این یک دروغ بزرگ و فاحش است».

این در حالی است که دکتر بابک قرایی مقدم جراح مغز و اعصاب و عضو اسبق انجمن پزشکان عمومی ایران در گفت و گو با ایندیپندنت فارسی در واکنش به خبر صادرات دارو به نیکاراگویه گفته بود: «خوشبختانه ایران در تولید درصد بسیار بالایی از دارو خودکفاست اما حتی در این حالت گاهی دسترسی به دارویی همچون فلوکستین در داروخانه‌ها تبدیل به دشواری بزرگی برای بیماران می‌شود».

آقایی قرایی مقدم تاکید داشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جنایت جنگی است. «ما در زمینه دسترسی دارو برای بیماران سرطانی و ام اس و پیوند اعضا با بحرانی جدی روبرو هستیم. در ظاهر اعلام می‌کنند که دارو تحریم نیست اما در واقعیت شرکت‌های دارویی حاضر به خریدن خطر همکاری با ایران نیستند».

بیشتر از