ممکن است سیانور کلید رمزگشای جست‌وجوی حیات فرازمینی باشد

دانشمندان بر این نظرند که چرخه آر-تی‌سی‌اِی به ایجاد مولکول‌های لازم برای حیات اولیه روی زمین کمک کرده است

این ترکیب شیمیایی برخلاف آوازه‌اش به عنوان گاز سمی و کشنده، ممکن است به آغاز اولین واکنش‌هایی که زندگی روی زمین را ایجاد کردند، کمک کرده باشد- Canva

دانشمندان بر اساس کشفی که ممکن است سرنخ‌هایی درخصوص حیات روی سایر سیارات به دست دهد، اعلام کردند که سیانید* ممکن است به شروع حیات روی زمین کمک کرده باشد.

طبق یک مطالعه جدید، این ترکیب شیمیایی برخلاف آوازه‌اش به‌عنوان گاز سمی و کشنده، ممکن است به آغاز اولین واکنش‌هایی که زندگی روی زمین را ایجاد کرده‌اند کمک کرده باشد.

این یافته ممکن است به ما در درک بهتر شیمی حیات در سایر سیارات کمک کند، و به اینکه [حیات احتمالی بیگانه] چگونه ممکن است بسیار متفاوت از آنچه باشد که پیش از این فکر می‌کردیم.

رامانارایانان کریشنامورتی، استاد شیمی در موسسه پژوهشی اسکریپس و نویسنده اصلی گزارش این پژوهش جدید، می‌گوید: «زمانی که به دنبال نشانه‌های حیات می‌گردیم- چه در مراحل ابتدایی زمین و چه در سایر سیارات- مبنای جست‌وجو را روی آن زیست‌شیمی می‌گذاریم که می‌دانیم در حیات امروزی وجود دارد. این واقعیت که همین واکنش‌های متابولیک ممکن است به وسیله سیانید صورت بگیرد، نشان می‌دهد که حیات ممکن است بسیار [با آنچه فکر می‌کنیم] متفاوت باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروزه باکتری‌هایی روی زمین وجود دارد که از مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی بهره می‌گیرند که چرخه معکوس اسید تری‌کربوکسیلیک یا چرخه آر-تی‌سی‌اِی (r-TCA) نامیده می‌شود. این چرخه، دی‌اکسید کربن و آب را به ترکیب‌هایی شیمیایی تبدیل می‌کند که برای حیات مهم‌اند.

دانشمندان بر این نظرند که چرخه آر-تی‌سی‌اِی (r-TCA)  به ایجاد مولکول‌های لازم برای حیات روی زمین اولیه کمک کرده است. از سویی، این چرخه نیاز به پروتئین‌هایی دارد که پیش از تکامل حیات وجود نداشتند- و اگرچه ممکن بود فلزهای دیگری باعث این واکنش‌ها شده باشند، اما در این صورت مستلزم وجود شرایطی است که گمان نمی‌رود در روزهای نخست پیدایش سیاره ما وجود داشته‌اند.

دانشمندان کنجکاو بودند که آیا ممکن است مولکول دیگری به این فرایند کمک کرده باشد یا خیر. از آنجا که در زمین آغازین، سیانید وجود داشته است، آن‌ها از خود پرسیدند که آیا ممکن است سیانید توانسته باشد مولکول‌های آلی ساخته‌شده از دی‌اکسید کربن تولید کند یا خیر.

زمانی که دانشمندان تلاش کردند این نظریه را بیازمایند، این روش جواب داد؛ سیانید توانست کار پروتئین‌ها یا فلزها را انجام دهد.

کریشنامورتی می‌گوید: «هراس‌آور بود که دیدیم این کار تا این حد ساده بود... ما واقعا به انجام کار خاصی نیاز نداشتیم. این مولکول‌ها را با هم مخلوط کردیم، صبر کردیم، و واکنش به‌صورت خودبه‌خودی رخ داد.»

نمی‌توان به طور قطع نشان داد که چه ماده‌ای در مراحل ابتدایی زمین وجود داشته است. اما پژوهش‌های جدید احتمال دیگری را طرح می‌کنند؛ احتمالی که می‌تواند به جست‌وجوی ما برای یافتن حیات بیگانه در جاهای دیگر کیهان کمک کند.

کریشنامورتی می‌گوید: «این یافته، ما را از گفتن این که این فلزها و این شرایط خاص و فوق‌العاده شدید باید وجود داشته باشد، بی‌نیاز می‌کند... ممکن است حیاتی در کیهان وجود داشته باشد که از این شیمی مبتنی بر سیانید تکامل پیدا کرده باشد.»

[* سیانور به طور کلی به هرگونه ماده‌ای گفته می‌شود که در ساختار خود دارای یون سیانید ‏‏(-‏CN‏) باشد‏.]

© The Independent

بیشتر از علوم