آمریکا برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد

وزارت خارجه آمریکا: این معافیت‌ها بخشی از یک بده بستان نیست

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Sarah Silbiger

دولت بایدن شامگاه جمعه برخی از تحریم‌های مربوط به بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام برای ترغیب ایران به بازگشت به تعهدات خود در برجام انجام شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه چند سند معافیت بخش غیرنظامی برنامه‌ هسته‌ای ایران از تحریم‌ها را امضا کرد. دولت دونالد ترامپ این معافیت‌ها را در سال ۲۰۲۰ لغو کرده بود.

وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه در نامه‌ای به کنگره نوشت: «این معافیت‌ها برای تسهیل مذاکرات و رسیدن به توافقی برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام و ایجاد زمینه برای بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام اعمال می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به این گزارش، در حالی که مذاکرات وین وارد مرحله حساسی می‌شود، دولت بایدن می‌کوشد ایران را به بازگشت به برجام ترغیب کند، اما جمهوری اسلامی ایران گفته است که همه تحریم‌های آمریکا باید یک‌جا لغو شوند.

تصمیم روز جمعه دولت بایدن، دوباره به کشورهای خارجی و نیز شرکت‌های روسیه، چین و اروپا اجازه می‌دهد همکاری خود با بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای تهران که در برجام قید شده بود از سر گیرند.

دولت ترامپ به عنوان بخشی از سیاست «فشار حداکثری» خود علیه ایران، این معافیت‌ها را لغو کرده‌ بود. دونالد ترامپ برجام را «بدترین توافق دیپلماتیک تاریخ» توصیف کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا در نامه روز جمعه خود به کنگره گفت که منظور از برقراری دوباره معافیت‌ها «همچنین  تامین منافع ایالات متحده در زمینه ایمنی هسته‌ای و عدم اشاعه [تسلیحات کشتار جمعی] و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.»

این وزارتخانه تاکید کرد که اعلام معافیت‌ها «بخشی از یک بده بستان» نیست، و افزود: «ما تاکید داریم با شرکا و متحدان‌مان با کل تهدیداتی که ایران به وجود آورده است مقابله کنیم.»