رامین طلوعی «دستیار امور اقتصادی وزیر خارجه آمریکا» شد

به دلیل سیاست‌های جمهوری اسلامی، ایران نمی‌تواند از حضور ایرانی‌تبارها در دولت آمریکا به نفع منافع خود استفاده کند

رامین طلوعی سابقه همکاری با دولت‌های بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش و باراک اوباما را هم در کارنامه خود دارد- twitter: @Firouz_Naderi

رامین طلوعی، شهروند آمریکایی ایرانی تبار، به عنوان دستیار امور اقتصادی وزیر امور خارجه در دولت جو بایدن منصوب شد.

او که سابقه همکاری با دولت‌های بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش و باراک اوباما را هم در کارنامه خود دارد، فارغ التحصیل دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد است و قرار است در سمت جدید خود، با تمرکز بر گسترش فرصت برای کارگران و مشاغل آمریکایی، تعمیق همکاری با سایر کشورها در زمینه مشترک و استفاده از ابزارهای اقتصادی، برای پیشبرد اهداف امنیت ملی ایالات متحده، تلاش کند.

آقای طلوعی تا پیش از این در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده خدمت می‌کرد و نزدیک به هفت سال معاون امور مالی بین‌المللی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بود. او از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ مدیر اداره نیمکره غربی و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ مشاور ارشد معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌المللی بوده است.

در سال‌های اخیر حضور ایرانی‌تبارها در سمت‌های ارشد سیاسی کشورهای غربی افزایش یافته است. برخی از نمایندگان مجلس، وزرا، معاونان، شهرداران و مدیران ارشد دولت‌های غربی ایرانی‌تبار هستند؛ شاید اگر این افراد در ایران بودند، نمی‌توانستند به موقعیت فعلی دست یابند. با این حال از نگاه دیپلماتیک، حضور این تعداد نخبه ایرانی در محافل سیاسی و تأثیرگذار غربی می‌تواند فرصتی برای بهبود روابط ایران با غرب و خروج از انزوای سیاسی باشد.

آمریکا به‌عنوان یکی از ابرقدرت‌های جهان، میزبان طیف گسترده‌ای از ایرانی‌هاست. نکته حائز اهمیت، حضور چندین ایرانی‌تبار در دولت فعلی این کشور است.

شاید اگر روابط ایران و ایالات متحده عادی بود، حضور رامین طلوعی می‌توانست زمینه‌ساز پیوند اقتصادی و شکوفایی تجارت بین دو کشور شود؛ اما واقعیت آن است که تا امروز تحریم‌های کمرشکن ناشی از ماجراجویی‌های هسته‌ای ایران، اجازه بهره‌برداری از این فرصت را نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حل مسئله هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، عملا پیش‌نیاز رشد اقتصادی و نجات ایران از وضعیت فعلی است. با این حال ایران حتی نتوانست از حضور یک ایرانی تبار دیگر در تیم مذاکره ایالات متحده نیز برای حل مشکلات طرفین استفاده کند.

پیش از این، آرین طباطبایی، مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه، دیگر ایرانی‌تباری بود که در دولت جو بایدن و در تیم مذاکره هسته‌ای با ایران حضور داشت. او که فرزند سید جواد طباطبایی، تئوریسین لیبرال و از روشنفکران مورد حمایت بخشی از طیف قدرت در ایران است، این امید را ایجاد کرده بود که می‌تواند برای حل تنش‌های عمیق طرفین، نقش پررنگی بازی کند؛ اما به یک باره اعلام شد که آرین طباطبایی هم از تیم مذاکره هسته‌ای آمریکا استعفا داده است. اگرچه همچنان به شغل خود در دفتر کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه مشغول به کار است.

او پیش‌تر به دلیل حمایت از برخی مواضع جمهوری اسلامی، مورد انتقاد نمایندگان کنگره آمریکا قرار گرفته بود. سه نماینده جمهوری‌خواه در نامه‌ای که روز ۲۳ آوریل نوشتند، خطاب به دولت آمریکا گفتند که جو بایدن «اشتباه بزرگی مرتکب شد هنگامی که آرین طباطبایی را در مقام مشاور ارشد دفتر معاون وزیرخارجه، برای کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل استخدام کرد، یعنی مسئولی که به سطح بالایی از مجوز امنیتی نیاز دارد.»

پیش از این، افراد دیگری نیز با ریشه ایرانی در دولت جو بایدن فعالیت کرده‌اند.

سوزان بی‌نیاز، به‌عنوان مشاور حقوقی و عضو تیم انتقالی دولت جو بایدن همکاری کرد. او از اعضای تیمی بود که توافق اقلیمی معروف پاریس را امضا کردند.

وی همچنین مسئولیت رسیدگی به معاهدات در این زمینه را نیز بر‌عهده داشته و در مباحث مربوط به حقوق دریایی، حقوق فضایی، دزدان دریایی سومالی، حقوق بشر، نیروهای انتظامی و موضوعات دیگر نیز مسئولیت داشته و حتی با سازمان ملل نیز در دورانی همکاری کرده است.

مهرسا برادران، اقتصاددان و نامزد دریافت جایزه معتبر پولیتزر، از دیگر افراد حاضر در تیم انتقالی دولت بایدن بود. وی که اصالتی ارومیه‌ای دارد، در بخش سیاست‌های پولی و بانکی و نیز وزارت خزانه‌داری، از اعضای تیم انتقالی جو بایدن بود. او استاد دانشگاه کالیفرنیا است و همچنان احتمال حضور او در بانک مرکزی ایالات متحده وجود دارد.

هافینگتون‌پست گزارش کرده است که خانم برادران معتقد به اقلیت مسیحی «مورمون» است که «میت رامنی» کاندیدای پیشین حزب جمهوری خواه برای انتخابات سال ۲۰۱۲ هم به آن معتقد است.

همچنین، شهرزاد مهتدی به‌عنوان عضو تیم انتقالی دولت بایدن در حوزه محیط زیست و ارس جیزان، عضو تیم انتقالی وزارت مسکن و شهرسازی آمریکا، از دیگر ایرانی‌تبارهای شناخته شده‌ای هستند که با دولت جو بایدن همکاری کرده‌اند.