کشته‌شدن ۱۲ غیرنظامی در عملیات ائتلاف علیه عامل وابسته به القاعده در سوریه

پس از فرود چند هلیکوپتر در نزدیکی شهرک اطمه در استان ادلب، ساکنان صدای تیراندازی سنگین و انفجاری در نزدیکی خانه یک جهادگر خارجی شنیده شد

در شهرک اطمه در نزدیکی مرز ترکیه، ده‌ها هزار آواره سوری در اردوگاه‌های موقت یا خانه‌های پرجمعیت زندگی می‌کنند- Khalil Ashawi/ REUTERS

 

در جریان عملیات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در بامداد پنجشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه، که یک جهادگرای مظنون به همکاری به القاعده را در شهرک اطمه سوریه هدف قرار داده بود، دست‌کم ۱۲ غیرنظامی کشته شدند.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از ساکنان شهرک مسکونی اطمه واقع‌در نزدیکی مرز ترکیه در شمال سوریه و منابعی از شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، گزارش کرده است.

به گفته یکی از ساکنان، در حمله‌ ناگهانی که حوالی نیمه‌شب در این منطقه پرجمعیت انجام شد، دست‌کم ۱۲ نفر کشته شده‌اند. در شهرک اطمه که در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده است، ده‌ها هزار آواره سوری در اردوگاه‌های موقت یا خانه‌های پرجمعیت زندگی می‌کنند.  

هنوز گزارشی مبنی‌بر کشته‌شدن هیچ عامل جهادگرایی در این منطقه منتشر نشده، اما ساکنان می‌گویند که در جریان عملیات صدای تیراندازی سنگینی شنیده‌اند که نشان‌دهنده مقاومت دربرابر حمله بوده است.

به گفته چارلز لیستر، مدیر برنامه سوریه در اندیشکده آمریکایی «موسسه خاورمیانه»، ساکنان منطقه در صحبت با او، خبر داده‌اند که عملیات بیش از دو ساعت ادامه داشته است. لیستر گفت: «مشخصا آن‌ها به‌دنبال هرکسی که بوده‌اند، او را زنده می‌خواسته‌اند.» 

او افزود که از زمان حمله برای دستگیری ابوبکر بغدادی به این‌سو، «به‌نظر می‌رسد این، بزرگ‌ترین عملیات از این نوع باشد».

ابوبکر البغدادی، رهبر گروه «دولت اسلامی»، اکتبر سال ۲۰۱۹ در حمله نیروهای عملیات ویژه آمریکا در شمال غربی سوریه کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان و منابع شورشیان مخالف حکومت سوریه، گفتند که چند هلیکوپتر در نزدیکی اطمه در استان ادلب، آخرین منطقه بزرگ تحت کنترل شورشیان، فرود آمدند و صدای انفجار در نزدیکی خانه یک جهادگر خارجی شنیده شد.

یکی از مقام‌های شورشیان مخالف اسد که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته است فردی که گمان می‌رود هدف عملیات بود، در زمان حمله همراه خانواده‌اش بوده است.

به گفته او، نیروهای امنیتی گروه «هیئت تحریر شام»، گروه اصلی که بخش‌هایی از شمال غربی سوریه را کنترل می‌کند، پس از این حمله به‌سرعت به‌سمت آن محل رفته‌اند.

یکی از ساکنان اطمه از کشته‌شدن چند نفر در این حمله خبر داد و یک نفر دیگر گفت امدادگران دست‌کم ۱۲ جسد را از زیر آوار یک ساختمان چندطبقه بیرون کشیدند که اجساد کودکان و زنان نیز درمیان آن‌ها بود.  

به گفته شاهدان عینی، با خروج هلیکوپترها از محل، حمله پایان یافت، بودند، گفتند که حمله زمانی پایان یافت که هواپیماهایی که گمان می‌رود هلی‌کوپترها از محل خارج شده بودند، اما هواپیماهای شناسایی ناشناس همچنان در منطقه پرواز می‌کردند.

وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی نیروهای ائتلاف به درخواست‌های خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر درمورد این حمله پاسخی نداده‌اند.

شمال غربی سوریه، شامل استان ادلب محدوده‌ای در اطراف آن بیشتر در اختیار  گروه «هیئت تحریر شام» (جبهه النصره سابق) است که تا سال ۲۰۱۶ بخشی از القاعده بود. چند شخصیت جهادی خارجی که از آن زمان این گروه جدا شدند، گروه مسلح «حراس الدین» (نگهبانان دین) وابسته به القاعده را تشکیل داده‌اند که به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی در سال‌های اخیر هدف حملات نیروهای ائتلاف در سوریه بوده است.

بیشتر از جهان