پزشک الکترونیکی؛ کشیک تمام‌وقت بر بالین بیماران

اطلاع زودهنگام از نشانه‌های حمله قلبی یا تنفسی می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد

این دستگاه که شبیه ساعت رومیزی طراحی‌شده است، کنار تخت بیمار قرار می‌گیرد-twitter/AlbusHealth/

یک پردازشگر داده‌های محیطی که هوش مصنوعی بی‌سیم آن را کنترل می‌کند، قرار است نقش پزشک شبانه‌روزی را برای برخی بیماران بازی کند.

این دستگاه که در دانشگاه‌ آکسفورد ساخته ‌شده در اولین گام برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و تنفسی، از جمله آسم به کار گرفته خواهد شد. سازندگان این دستگاه امیدوارند طی چند سال آینده این پزشک الکترونیک را برای نظارت بر سایر بیماری‌ها مانند نارسایی قلبی یا زوال عقل نیز آماده کنند.

درصورتی‌که برنامه ساخت و آزمایش این دستگاه مطابق برنامه پیش رود، ظرف یک دهه، می‌توان آن را برای کمک به میلیون‌ها بیمار مبتلا به آلزایمر، صرع و پارکینسون نیز به کار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دستگاه که شبیه ساعت رومیزی طراحی‌شده است، کنار تخت بیمار قرار می‌گیرد و با حسگرها و یک میکروفون با اندازه‌گیری تنفس و ضربان قلب و تجزیه‌وتحلیل سرفه، خس‌خس و سایر صداها وضعیت بیمار را بررسی می‌کند. همچنین عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و رطوبت را نیز تخت نظر خواهد داشت.

امروزه حدود ۳۳۴ میلیون نفر در سراسر جهان از آسم رنج می‌برند. پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰۰ میلیون نفر افزایش یابد. آسم می‌تواند تهدیدکننده زندگی و حتی کشنده باشد. تنها در بریتانیا، سالانه ۱۴۰۰ نفر بر اثر آسم جان خود را از دست می‌دهند.

اطلاع زودهنگام از نشانه‌های حمله می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد. یافتن این علائم بر عهده پزشک الکترونیک است.

مایکش اودانی، مدیر اجرایی این پروژه در شرکت آلبوس هلث که کار بر روی این دستگاه را به‌عنوان محقق در دانشگاه آکسفورد آغاز کرد، گفت: «علائم شبانه ازنظر بالینی در طیف وسیعی از شرایط مختلف حیاتی هستند؛ اما زمانی که افراد در خواب هستند، از علائم خود آگاه نیستند، بنابراین این علائم اغلب نادیده گرفته می‌شوند - و این منجر به بسیاری از موارد اورژانسی می‌شود که می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد.»

این دستگاه در مراحل اولیه آزمایش است و تخمین زده شده است که برای عرضه آن به بازار حدود سه سال زمان نیاز است؛ اما نتایج بررسی‌های اولیه امیدبخش است. مطالعه‌ای که دپارتمان پزشکی نافیلد دانشگاه آکسفورد انجام داد، نشان داد که این دستگاه «ضربان تنفسی شبانه را با دقت بالا در محیط‌های خانگی در دنیای واقعی اندازه‌گیری می‌کند».