اوکراین: تلاش برای حفظ صلح با تقویت ارتش

«همسایه بودن با روسیه مثل این است که در دامنه کوه آتش‌فشان زندگی کنیم»

سربازان ارتش اوکراین در سنگری در مرز با روسیه - VERKHNETORETSKOYE, UKRAINE

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، سه‌شنبه، یکم فوریه فرمانی را امضا کرد که به‌موجب آن ظرف سه سال ارتش این کشور با ۱۰۰ هزار سرباز تقویت می‌شود و دستمزد سربازان نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی از نمایندگان پارلمان این کشور خواست «آرام بمانند و نهراسند» و گفت صدور این فرمان برای این نیست که به‌زودی جنگ می‌شود، بلکه هدف آن برقرار ماندن صلح و آرامش در اوکراین است.

شمار نیروهای مسلح اوکراین اکنون ۲۵۰ هزار تن است. شمار نیروهای روسیه که اکنون تهدیدی برای اوکراین محسوب می‌شود، ۹۰۰ هزار نفر است. اوکراین می‌گوید به خاطر نگرانی‌ از ستیزه‌جویی‌ روسیه، همکاری‌های خود را با لهستان و بریتانیا تقویت می‌کند.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان، در بازدید از کیف گفت ورشو در زمینه گاز و تسلیحات و همچنین در حوزه‌های اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین کمک می‌کند.

نخست‌وزیر لهستان در کیف گفت: «ما که در همسایگی کشوری مانند روسیه زندگی می‌کنیم، مانند این است که در دامنه یک آتش‌فشان زندگی می‌کنیم.»
ماتئوش موراویسکی به اوکراین وعده داد مهمات توپخانه، خمپاره، سامانه‌های ضدهوایی متحرک و پهپادهای جاسوسی در اختیار این کشور می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز عصر سه‌شنبه با رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار می‌کند.

او در سخنانی پیش از آغاز سفر خود گفت: «ما از روسیه می‌خواهیم عقب‌نشینی کند و برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک و پیشگیری از خونریزی بیشتر تن به گفت‌وگو دهد.»

قرار است بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، چهارشنبه دوم فوریه با یکدیگر درباره بحران اوکراین تلفنی گفت‌وگو کنند.

هم‌زمان وزارت دفاع ایتالیا حضور شش رزم‌ناو روسی در دریای مدیترانه را تایید کرد، اما در بیانیه خود افزود این رزم‌ناوها در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کنند و به قلمروی آب‌های سرزمینی هیچ کشوری وارد نشده‌اند.

این رزم‌ناوها از روز دوشنبه وارد آب‌های مدیترانه شده‌اند و احتمالا به‌سوی دریای سیاه حرکت می‌کنند.

به گزارش روزنامه ایتالیایی «لا‌ رپابلیکا» این رزم‌ناوها ۶۰ تانک و ۱۵۰۰ سرباز را حمل می‌کنند.

 

بیشتر از جهان