امتیاز ساخت فرودگاه در ایران به چین و روسیه واگذار شد

افکارعمومی ایران از جزئیات سند همکاری با چین و روسیه اطلاعی ندارد

«پروژه‌ ساخت فرودگاه‌‌های جدید مربوط به ۲۰ تا ۲۵ سال آینده است» - ATTA KENARE / AFP

امتیاز احداث فرودگاه‌های جدید در ایران تا ۲۵ سال آینده به دو کشور چین و روسیه واگذار می‌شود.

سیاوش امیرمکری، مدیرعامل  شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، از مذاکره با کشورهای چین و روسیه برای ساخت فرودگاه در ایران خبر داد و گفت: «پس از مطالعات و مذاکرات مقدماتی به مباحث فنی و تخصصی‌تر وارد می‌شویم.»

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حالی‌ از احداث فرودگاه‌های جدید خبر داد که کمتر از دو ماه پیش، در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل در ایران، با اشاره به افزایش درخواست‌ها برای ساخت فرودگاه‌های جدید گفته بود: «هرچند برای افزایش فرودگاه‌های جدید تقاضاهایی وجود دارد، ما در مقابل این تقاضاها مقاومت می‌کنیم.»

او حتی گفت که تمام درخواست‌ها برای احداث فرودگاه‌های جدید در قالب طرحی توجیهی دیده می‌شود اما حالا از مذاکره با چین و روسیه برای ساخت فرودگاه‌های جدید خبر داده است. امیرمکری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره دلایل تغییر تصمیم‌های پیشین گفت: «پروژه‌ ساخت فرودگاه‌‌های جدید مربوط به ۲۰ تا ۲۵ سال آینده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که پیش‌تر گفته بود به فرودگاه‌های جدید نیازی نداریم، در اظهار‌نظری جدید، مدعی شد که ایران در آینده به فرودگاه‌های جدید و بین‌المللی با استانداردهای جهانی نیاز دارد.

علاوه بر واگذاری امتیاز احداث فرودگاه‌ در ایران تا ۲۵ سال آینده به چین و روسیه، در سایر بخش‌ها نیز اتفاق‌های مشابهی در جریان است. امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در روز ۲۴ دی‌، از آغاز مراحل اجرایی سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین خبر داد اما جزئیات این سند همچنان برای افکارعمومی ایران مشخص نیست و ناظران از آن به‌عنوان «فروش ایران به چین» یاد می‌کنند و آن را همچون عهدنامه ترکمانچای می‌دانند.

با وجود اینکه توافقنامه ایران و چین انتقاد و اعتراض اقشار مختلف و تحلیلگران را به همراه داشته، حکومت ایران بدون توجه به این انتقادها، پیش‌نویس یک سند همکاری ۲۰ ساله با روسیه را هم آماده کرده است. این سند را ابراهیم رئیسی در جریان سفر به مسکو به مقام‌های کرملین تحویل داد. پس‌ از آن نیز کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، به خبرگزاری مهر گفت بعد از اینکه طرف روس پیش‌نویس سند همکاری را بررسی کرد، توافق نهایی حاصل می‌شود.

کاظم جلالی درباره جزئیات سند همکاری ۲۰ ساله ایران و روسیه توضیح بیشتری نداد اما محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، به‌تازگی با انتقاد شدید از مشخص نبودن جزئیات همکاری با چین و روسیه و «پنهان‌کاری‌های مجلس»، درباره هرگونه «معامله کثیف» بر سر ایران هشدار داده است.