ماه نو، سال نو؛ جشن و شادی در چین

سال نوی قمری در چین زمانی برای جشن گرفتن، پاکیزگی و دورهمی‌های خانوادگی است

ماه فوریه ممکن است کوتاه‌ترین ماه سال باشد، اما برای چینی‌ها و بخشی از ساکنان شرق دور شلوغ‌ترین ماه سال است. امسال، این ماه به شکلی باشکوه آغاز می‌شود - با جشن سال نو قمری ۲۰۲۲ که در اول فوریه برگزار شد.

سال نوی قمری و سال نوی چینی یکی و هم‌زمان هستند، اما اولی در تعداد دیگری از کشورهای آسیایی نیز جشن گرفته می‌شود.

سال نوی قمری چیست؟

سال نوی قمری آغاز یک سال تقویمی است که ماه‌های خود را بر اساس چرخش ماه تعیین می‌کند. قدمت این سنت در چین به قرن چهاردهم قبل از میلاد بازمی‌گردد، زمانی که سلسله شانگ بر سر قدرت بود. آغاز سال نوی قمری یا چینی معمولاً مصادف با اواخر ژانویه و اواسط فوریه است. سال گذشته ۱۲ فوریه جشن گرفته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته سال نوی قمری یک رویداد یک روزه نیست، یک تعطیلات پر جنب‌وجوش است که برای بیش از ۱۵ روز جشن گرفته می‌شود. در طول این مدت، خانه‌ها تمیز می‌شوند، همه‌جا تزئین می‌شود، ضیافت‌ها و شام‌های خانوادگی ترتیب داده می‌شوند، بدهی‌ها تسویه می‌شوند و با آتش‌بازی و ترقه‌ به جشن حال و هوای باشکوه‌تری می‌دهند. همچنین معمولاً رژه‌ها و جشن‌های ریزودرشت دیگری نیز در این زمان برای تماشا یا مشارکت وجود دارد.

در چین غذاهای خاصی وجود دارد که به‌طور خاص باهدف آوردن شانس و رفاه به زندگی در سال جدید در طول این جشن‌ها خورده می‌شود؛ از نودل گرفته تا خوراک اردک.

این جشن‌ها معمولاً هم‌زمان با کامل شدن ماه با جشنواره فانوس‌ها که به‌عنوان جشنواره شانگیوان نیز شناخته می‌شود، به اوج خود می‌رسند.

در چین، سال نوی قمری مترادف با سال نوی چینی یا جشن بهار است.

بااین‌حال بسیاری از کشورهای همسایه چین در آسیا جشن‌های سال نوی خود را تحت تاثیر تقویم چینی ایجاد کرده‌اند.

ویتنام «تِت نگوین دان» را جشن می گیرد که به نام تت نیز شناخته می‌شود. در کره «سئولال» را جشن می‌گیرند که به جای پانزده روز سه روز به طول می‌انجامد.

در مغولستان سال نوی قمری «تساگان سار» نامیده می‌شود و معمولاً اولین جشن سال است. در اندونزی سال نوی چینی به نام «ایملک» شناخته می‌شود و به یک تعطیلات محبوب تبدیل شده است.

جشن‌های سال نوی تبت، معروف به جشنواره «لوسار»، معمولاً هم‌زمان با سال نوی قمری چین برگزار نمی‌شوند، اگرچه معمولاً این دو مناسبت چندان با هم فاصله ندارند. امسال لوسار از تاریخ ۳ مارس آغاز می‌شود.

سنگاپور، مالزی، تایلند، کامبوج و فیلیپین نیز این مناسبت را هم‌زمان با سال نوی چینی جشن می‌گیرند، همچنین بسیاری از کشورهای دیگر که تعداد زیادی از ساکنان چینی دارند.

امسال سال کدام حیوان است؟

طبق تقویم زودیاک چینی هر سال نوی چینی با یک حیوان مرتبط است که شامل ۱۲ حیوان از جمله گاو (حیوان سال ۲۰۲۱)، موش، اژدها، اسب، میمون و خروس می‌شود.

امسال سال ببر است. این تقویم بر اساس یک چرخه ۱۲ ساله است و آخرین سال ببر در سال ۲۰۱۰ رخ داده بود. طبق باورها و خرافات چینی متولدین سال ببر شجاع، رقابت‌طلب و قوی هستند.

بیشتر از زندگی