مسکو: آمریکا به نگرانی‌های روسیه در قبال اوکراین اعتنایی ندارد

«آمریکا و ناتو درخواست‌های اصلی روسیه را غیرقابل قبول دانسته‌اند، که جای زیادی برای خوش‌بینی باقی نمی‌گذارد»

در پی ارسال پاسخ آمریکا به درخواست‌های امنیتی روسیه در مورد اوکراین، مسکو روز پنجشنبه اعلام کرد مشخص است که واشنگتن تمایلی به رسیدگی به نگرانی‌های اصلی روسیه در قبال اوکراین ندارد، اما درعین‌ حال تاکید کرد برای گفت‌وگوهای بیشتر در این زمینه آماده است.

ایالات‌ متحده آمریکا و ناتو روز چهارشنبه پاسخ کتبی‌شان به درخواست‌های روسیه برای بازتعریف تمهیدهای امنیتی اروپا در دوره جنگ سرد را که از زمان فعالیت‌های نظامی اخیرش در امتداد مرزهای اوکراین مطرح کرده و باعث نگرانی غرب شده است، به مسکو ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت مسکو برای مرور این پاسخ به زمان نیاز دارد و برای نتیجه‌گیری عجله‌ای ندارد، با این‌ حال این‌که آمریکا و ناتو درخواست‌های اصلی روسیه را قابل‌قبول نمی‌دانند، جای زیادی برای خوش‌بینی باقی نمی‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «بر اساس آنچه همکاران ما (ایالات‌ متحده و ناتو) روز گذشته گفتند، کاملا مشخص است در بخش‌های اصلی مندرج در آن اسناد... ما نمی‌توانیم بگوییم که به افکار و نظرهای ما توجه شده یا اینکه تمایلی برای رسیدگی به نگرانی‌ها و دغدغه‌های ما نشان داده شده است.»

به نوشته رویترز، این واکنش کرملین نشان می‌دهد که روسیه پاسخ‌های آمریکا و ناتو را به‌صورت مستقیم رد نکرده و نخواسته است درهای دیپلماسی بسته شود.

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، روز پنجشنبه گفت ایالات‌ متحده امیدوار است روسیه پیشنهادهای آمریکا را بررسی کند و برای گفت‌وگو در مورد آن‌ها سر میز مذاکره بیاید.

او همچنین تاکید کرد که ایالات‌ متحده و متحدان غربی‌اش اتحاد دارند و گفت: «اتحاد ما به دیپلماسی ترجیح دارد؛ اما درعین‌ حال در عزم خود به پاسخگویی، در صورتی‌که مسکو پیشنهاد ما را برای مذاکره رد کند، متحدیم که هزینه آن باید (برای روسیه) سریع و سنگین باشد.»

اوکراین خواهان پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است؛ اما روسیه به‌شدت با آن مخالفت می‌کند و با این هشدار که حضور این پیمان نظامی غربی را پشت مرزهایش تحمل نخواهد کرد، اقدام به استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی در امتداد مرزهای اوکراین کرده است.

این موضع و تحرک‌های نظامی اخیر روسیه پشت مرزهای کشور همسایه‌اش، این نگرانی را میان کشورهای غربی حامی اوکراین افزایش داده است که روسیه بار دیگر قصد تجاوز به خاک اوکراین را دارد. روسیه پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه در اوکراین را به خاک خود الحاق کرد.

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است عصر پنجشنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، تلفنی گفت‌وگو کند. بایدن آخر دسامبر گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز به‌صورت مجازی گفت‌وگو کرده بود.

بیشتر از جهان