مداحی یک ایرانی روبروی ساختمان کنگره آمریکا

کوبیدن بر طبل جنگ از مسیر «توئیتر»

ساختمان سفیدرنگ کنگره آمریکا در واشنگتن - KAREN BLEIER / AFP

بسیاری از نیروهای تندروی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، باوری غریب دارند؛ بدل کردن «کاخ سفید» به «حسینیه». احتمالا این دسته از نیروهای سیاسی برنامه‌ای بلند مدت و دقیق در ذهن دارند که با اشغال آمریکا نه تنها هدایت و مدیریت این کشور را به دست گیرند بلکه باورهای مذهبی نزدیک به ۳۰۰ میلیون آمریکایی را هم تغییر دهند تا اساسا احتیاجی به «کاخ سفید» و «راهبردهای سیاسی» وجود نداشته باشد و با برپا کردن «حسینیه» کل امور اداره شود. البته هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که این سودای کودکانه که در ذهن بخشی از حاکمان می‌گذرد بر اساس چه منطق سیاسی و برپایه چه راهبردی‌ست؟ می‌توان تصور کرد که این ذهنیت دقیقا خوانشی «جنگ‌طلبانه» و به نوعی تایید روحیه «اشغال‌گری»‌ست که بسیاری از مقامات ابایی از علنی کردن آن ندارند. 

انتشار توئیتی از یک استاد دانشگاه تهران و عضو هیات علمی گروه مطالعات آمریکا، بار دیگر یادآور گفته‌ها و نظرات گروه‌های تندرو داخلی را زنده کرد. «فواد ایزدی» که جدای از مسئولیت دانشگاهی خود از فعالان «ارزشی» فضای مجازی نیز هست و در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی به عنوان کارشناس مسایل سیاسی حاضر می‌شود، در صفحه توئیتر خود با انتشار ویدیویی از نوحه‌خوانی روبروی ساختمان کنگره آمریکا آن‌هم به زبان فارسی، واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است. 

فواد ایزدی هم‌چنین با نوشتن «نصر من الله و فتح قریب» در ابتدای توئیت خود، باعث شده که بسیاری انتشار این ویدیو و متن آن را به نوعی رفتاری «جنگ طلبانه»‌ تلقی کنند. از سوی دیگر برخی از کاربران با اشاره به اینکه این کار نشان دهنده آزادی بیان در کشور آمریکاست، خطاب به این استاد دانشگاه طرفدار حکومت گوشزد کرده‌اند که اگر چنین اتفاقی از جانب یک شهروند آمریکایی در خاک ایران اتفاق می‌افتاد شکی نبود که نیروهای امنیتی در کوتاه‌ترین فاصله ممکن شدید‌ترین برخوردها را با او انجام می‌دادند. 

در شرایطی که هر روز اخبار زیادی درباره بحرانی‌تر شدن روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر دنیا به گوش می‌رسد، رفتارهای اینچنینی می‌تواند پیامدهای بسیاری برای ایران داشته باشد. می‌توان گفت که امروز نیروهای تندرو نظام در موقعیت‌های گوناگون تلاش می‌کنند تا صدای «جنگ‌خواهی» خود را با هر ترفندی به دنیا مخابره کنند.  

حافظه جمعی شهروندان ایرانی بی‌شک پر است از اظهارنظرهای مضحکی که تنها دستمایه شوخی شهروندان بوده و هست، اما انتشار چنین ویدیو‌هایی آن‌هم در فضای اینترنتی که مخاطبی فراتر از مرزهای داخلی دارد، می‌تواند دستمایه جریان‌هایی شود که تنها به کار شوخی نمی‌آید و به اصطلاح می‌تواند شوخی «خطرناکی» باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این برخی چهره‌های جنجالی و تندروی نظام مانند «حسن عباسی» بارها به این موضوع تاکید کرده بودند که به زودی «کاخ سفید» را تبدیل به «حسینیه» خواهند کرد. عباسی چندی قبل با تعیین تاریخ ۱۴۴۴ شمسی، یعنی چیزی نزدیک به نیم قرن دیگر، ادعا کرده بود که در این تاریخ سلسله‌ای از اتفاقات رخ خواهد داد که به گفته او مهم‌ترین این اتفاقات عبارتند از: برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا در «حسینیه کاخ سفید واشنگتن»، برگزاری مراسم نیمه شعبان در «مهدیه واکینگهام لندن»، برگزاری مراسم شب قدر در «مسجد ورسای پاریس» و هم‌چنین سفر به «ایستگاه فضایی شهید تهرانی مقدم». 

عباسی و دیگر تئوریسین‌های تندروی نظام که به ظاهر طرفداران کم‌شماری دارند، در حقیقت شمایل تفکری ارتجاعی و عقب‌مانده‌اند که متاسفانه روزبه‌روز بر قدرت آنها در فضای رسانه‌ای افزوده می‌شود. کافی‌ست به امکانات رسانه‌ای این طیف در سال‌های اخیر نگاهی بیاندازیم تا متوجه شویم که ادبیات جنگ‌طلبانه این افراد چطور بدل به باورهای برخی از نیروهای فعال دانشگاهی شده است. 

این حرف‌ها از زبان چهره‌ای چون عباسی که معروف به ارائه تئوری‌های تخیلی درباره سیاست است، چندان دور از ذهن نیست اما تبعیت از چنین تئوری‌هایی توسط یک استاد دانشگاه تهران و کارشناس سیاسی مسایل آمریکا، این ذهنیت را تقویت می‌کند که متاسفانه بینش و درک مسایل حساس سیاست بین‌الملل در جمهوری اسلامی بسیار بیشتر از تصور تحت سلطه افکاری چنین ناپخته و خشونت طلب است.

به‌نظر می‌رسد بازوهای رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران با اتکا به شیوه‌های اینچنینی سعی در القای ذهنیت ضد آمریکایی در مردم جامعه دارند. ترفندهایی که رنگ‌وبوی خشونت و دشمن‌تراشی در آن به شدت دیده می‌شود. ترفند‌هایی که انگار گوش شنوایی در جامعه ندارد و بیشتر برای خوشایند مقامات بالادستی‌ست تا یافتن راهی تازه برای گفتگو با جامعه جهانی. 

بیشتر از