نامه ۲۰۰ صفحه‌ای جلیلی به خامنه‌ای در مخالفت با برجام

دستاورد مذاکرات تیم سعید جلیلی با کشورهای ۱+۵ تحریم گسترده اقتصادی ایران بود

سعید جلیلی گزارشی ۲۰۰صفحه‌ای علیه دور جدید مذاکرات نوشته و به رهبر جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است.

به گزارش «خبر آنلاین»، رئیس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در آن نامه روند حرکت تیم علی باقری کنی را به ضرر ایران خوانده است.

بنا به این گزارش، جلیلی مدعی است که در شرایط فعلی نباید مذاکره کرد و «صرفا باید امتیاز قابل اندازه‌گیری و بررسی از آمریکایی‌ها گرفت».

دستاورد مذاکرات تیم سعید جلیلی با کشورهای ۱+۵، تحریم گسترده اقتصادی ایران و صدور چهار قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت تهران بود.

روز شنبه، ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن)، یک مقام مطلع به خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در وین گفت: «با توجه به اهمیت موضوعات باقی‌مانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، توافق شد هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها بازگردند.»

به گفته این منبع مطلع، روند گفت‌وگوها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده است و اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، احتمال حرکت سریعتر به سمت توافق وجود دارد.

نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام در وین، روز جمعه ضمن اعلام بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود و توقف موقت گفت‌وگوها، درخواست کرد که «اکنون تصمیم‌های سیاسی» اتخاذ شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انریکه مورا در پیامی در توییتر خبر داد که مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند و هفته آینده، روز دوشنبه، با بازگشت به وین، مذاکرات را از سر می‌گیرند.

او در ادامه آن پیام، تاکید کرد که «هم‌اکنون» به تصمیم‌های سیاسی نیاز است.

هم‌زمان، روز جمعه یک مقام دولتی فرانسه گفت که مذاکرات جاری هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران همچنان دشوار است، با این حال نشانه‌هایی وجود دارد که توافق می‌تواند در دسترس باشد. به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، این مقام نهاد ریاست‌ جمهوری فرانسه که هویت او در گزارش مشخص نشده، است پس از گفت‌وگوی سران فرانسه و روسیه، این مطلب را به خبرنگاران اطلاع داده است.

امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین، روسای‌ جمهوری فرانسه و روسیه، روز جمعه تلفنی با یکدیگر صحبت کردند و بحران کنونی در اوکراین و مسئله هسته‌ای ایران از محورهای آن گفت‌وگو بود.

رویترز به‌نقل از آن مقام دولتی فرانسوی نوشت که همچنان نیاز است که مسئله تضمین‌های درخواستی ایران و چگونگی بازگرداندن برنامه هسته‌ای آن کشور به عقب و تحت کنترل قرار دادن آن، روشن شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در گفت‌وگوهای وین، نیز روز جمعه در توییتی در همین زمینه نوشت که مذاکرات به مرحله بالاتر رسیده است؛ جایی که به گفته او، تصمیم‌هایی سیاسی می‌طلبد.

هشتمین دور مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر طرف‌های برجام، در وین در جریان است.

آمریکا اعلام کرده است که زمان برای رسیدن به توافق کوتاه است.