رئیسی و مکرون درباره بازگشت به برجام تلفنی گفت‌و‌گو کردند

مکرون با پوتین نیز تلفنی گفت‌و‌گو کرد و با اشاره به موضع مشترک دو کشور درباره بازگشت به برجام، از تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ و اجرای این توافق‌ ابراز حمایت کردند

بحران یمن و اوضاع لبنان از دیگر محورهای این گفت‌و‌گوی تلفنی بود‌ـ عکس از انصاف‌نیوز

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، درباره آخرین وضعیت گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی تلفنی گفت‌وگو کردند.

بنا بر گزارش وب‌سایت دولت ایران، ابراهیم رئیسی در این گفت‌و‌گو بر «اراده و جدیت» جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافق تاکید کرد و خواستار لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر طرف مقابل شد. بحران یمن و اوضاع لبنان از دیگر محورهای این گفت‌و‌گوی تلفنی بود.

دولت فرانسه هنوز درباره این تماس تلفنی اظهارنظری نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری فرانسه شنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) همچنین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تلفنی گفت‌و‌گو کرد. در این تماس تلفنی، که محور اصلی آن بحران روسیه و اوکراین بود، گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران نیز مطرح شد و روسای جمهوری دو کشور با اشاره به موضع مشترک خود درباره بازگشت به برجام، از تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ و اجرای این توافق‌ ابراز حمایت کردند.

ابراهیم رئیسی در سفر اخیرش به مسکو، با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌و‌گو کرد. فرانسه، که یکی از سه کشور غربی حاضر در گفت‌وگوهای احیای برجام است، می‌گوید این گفت‌و‌گوها «همچنان دشوار است اما نشانه‌هایی از احتمال رسیدن به توافق وجود دارد».

توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان امضا شد. اما ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و ایران نیز محدودیت‌های هسته‌ای ذکرشده در این توافق را زیر پا گذاشت.

دور هشتم گفت‌و‌گوهای وین، که با هدف احیای برجام انجام می‌شود، اکنون متوقف شده است و نمایندگان کشورها برای مشاوره به پایتخت‌های خود سفر کرده‌اند.